Repository logo
 
Publication

Towards greener skies : customer perspectives on sustainable aviation fuels (SAF) in the European market

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsingh, Peter
dc.contributor.authorOpphard, Yannic
dc.date.accessioned2024-09-19T13:06:01Z
dc.date.embargo2025-09-19
dc.date.issued2024-07-03
dc.date.submitted2024-05-31
dc.description.abstractGlobal aviation significantly contributes to climate change, representing about 2.5% of global emissions. Sustainable Aviation Fuels (SAF) offer a promising alternative, emitting up to 80% less CO2 than conventional jet fuel. However, SAF prices are expected to surpass fossil kerosene prices, leading to cost increases for passengers. This thesis studies how the introduction of SAF influences key customer behavior factors within the aviation industry in the European market and whether incentives can effectively encourage greater adoption. A qualitative content analysis using Gioia’s methodology was conducted based on 15 semi-structured interviews with aviation industry experts, and key findings were derived. Utilizing the insights gathered from the expert interviews, a survey was carried out among the general public with 261 participants. The expert interviews confirm the extant literature regarding the significance of SAF and the need for new strategies to effectively engage customers during market ramp-up. The survey results demonstrate that key factors positively influence willingness to pay (WTP) for SAF. Factors include environmental awareness, consideration of environmental impacts when booking, previous compensation measures, frequency of flying, gender, and age (linked to income). Incentives can further increase WTP for SAF, most notably for seats with extra legroom and proportionally, most on short-haul flights. The results identify crucial elements for achieving more carbon-neutral flying with SAF from the customer's perspective. They illustrate how incentives can create a win-win scenario, benefiting both airlines and customers.pt_PT
dc.description.abstractA aviação global contribui significativamente para a mudança climática, representando cerca de 2,5% das emissões globais. Os Combustíveis de Aviação Sustentáveis (SAF) oferecem uma alternativa promissora, emitindo até 80% menos CO2 do que o combustível de aviação convencional. No entanto, espera-se que os preços do SAF superem os preços do querosene fóssil, levando a aumentos de custos para os passageiros. Esta tese estuda como a introdução do SAF influencia os principais fatores de comportamento do cliente na indústria da aviação no mercado europeu e se os incentivos podem efetivamente encorajar uma adoção maior. Uma análise de conteúdo qualitativa usando a metodologia de Gioia foi conduzida com base em 15 entrevistas semiestruturadas com especialistas da indústria da aviação, e foram derivadas descobertas-chave. Utilizando os insights coletados nas entrevistas com especialistas, foi realizada uma pesquisa com o público em geral, com 261 participantes. As entrevistas com especialistas confirmam a literatura existente sobre a importância do SAF e a necessidade de novas estratégias para engajar efetivamente os clientes durante a introdução no mercado. Os resultados da pesquisa demonstram que fatores como sensibilidade ambiental, consideração dos impactos ambientais na reserva, medidas de compensação anteriores, frequência de voos, sexo e idade (associada ao rendimento) influenciam positivamente a disponibilidade para pagar pelo SAF. Os resultados identificam elementos cruciais para alcançar um voo mais neutro em carbono com SAF do ponto de vista do cliente. Eles ilustram como os incentivos podem criar um cenário vantajoso para ambos, beneficiando tanto as companhias aéreas quanto os clientes.pt_PT
dc.identifier.tid203663829pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46616
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAviationpt_PT
dc.subjectFlyingpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectFuturept_PT
dc.subjectSustainable aviation fuelspt_PT
dc.subjectAwarenesspt_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.subjectIncentivespt_PT
dc.subjectAviaçãopt_PT
dc.subjectVoarpt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectFuturopt_PT
dc.subjectCombustíveis sustentáveis para a aviaçãopt_PT
dc.subjectSensibilizaçãopt_PT
dc.subjectDisposição para pagarpt_PT
dc.subjectIncentivospt_PT
dc.titleTowards greener skies : customer perspectives on sustainable aviation fuels (SAF) in the European marketpt_PT
dc.title.alternativeRumo a céus mais verdes : perspetivas dos clientes sobre combustíveis de aviação sustentáveis (SAF) no mercado europeupt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203663829.pdf
Size:
964.84 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: