Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Os conteúdos informativos no website do Correio da Manhã

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
TESE.pdf2.08 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este relatório tem como objetivo analisar o tratamento dos conteúdos informativos no Website do Correio da Manhã (redação portuguesa escolhida como local de estágio e ponto de partida para esta investigação). A primeira parte dedica-se a dois temas fulcrais: a produção noticiosa – o newsmaking, o gatekeeping, o agenda-setting e o enquadramento noticioso – e a produção informativa no ambiente digital – a convergência jornalística, a teoria da pirâmide deitada, o hipertexto, o jornalismo online em Portugal e o Correio da Manhã na imprensa nacional com a descrição do nosso estágio. Na segunda parte é apresentado o trabalho empírico, na qual são analisadas a tipologia e a constituição dos conteúdos informativos, a partir de um corpus de análise de 500 conteúdos que abarcaram as principais publicações lançadas no website do Correio da Manhã durante cinco dias úteis e em dois horários diferentes
This report’s aim is to analyze the treatment of information content in the Correio da Manhã’s website (chosen as the place of internship and starting point for this research). The first part is devoted to the theoretical framework of two key themes: news production - newsmaking, gatekeeping, agenda-setting and news’s framework - and information production in the digital environment - journalistic convergence, lying pyramid theory, hypertext, the online journalism in Portugal and an approach to Correio da Manhã in the national press and the description of our internship. In the second part, the typology and the constitution of information content are empirically analyzed, based on a corpus of analysis of 500 contents that covered the main publications published on the Correio da Manhã website for five days and at two different schedules.

Description

Keywords

Hipertexto Informação Newsmaking Online Website Hypertext Information

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue