Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Literacia musical na iniciação : a associação de cores à notação musical na guitarra clássica

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203058844.pdf4.39 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório de estágio foi realizado no âmbito do Mestrado em Ensino de Música da Universidade Católica do Porto, que confere a profissionalização para a docência nas disciplinas de Instrumento, grupo de recrutamento M11 (Guitarra) e Música de Conjunto, grupo M32. A apresentação do trabalho é feita em duas partes. A primeira contém o relato detalhado da Prática Profissional. Aqui, estão contidas as descrições da instituição que acolheu o mestrando (Conservatório Regional de Ponta Delgada), do meio envolvente e dos alunos com quem o mestrando trabalhou durante o estágio pedagógico, sob a orientação das respetivas orientadoras. Toda esta secção tem um caráter fortemente reflexivo; procurou-se nomeadamente obter uma visão informada do papel do professor na atualidade, através da comparação entre o trabalho desenvolvido no terreno e a pesquisa bibliográfica realizada. A segunda parte é dedicada à fundamentação científica e à descrição do Projeto de Intervenção Pedagógica. Este projeto lidou com a procura de uma abordagem eficaz ao ensino de leitura musical em alunos de guitarra de iniciação, através da associação de cores às notas escritas na pauta, e sua correspondência no instrumento. O trabalho foi desenvolvido com quatro alunos daquele conservatório, num formato de estudo de caso. A investigação apontou para resultados otimistas, mas também revelou ser um ponto de partida para futuros trabalhos.
The following internship report was written in the scope of the Mestrado em Ensino de Música (Master’s in Music Teaching), at Universidade Católica do Porto, which grants professional status for teaching Musical Instrument, M11 recruitment group (Guitar) and Ensemble Music, recruitment group M32. The work is presented in two parts. The first part contains a detailed report of the internship. Within it, there are descriptions of the institution which received the graduate student (Conservatório Regional de Ponta Delgada), as well as of the surrounding environment and the students with whom the graduate student worked throughout the internship, under the guidance of his supervising tutors. The whole section places a strong emphasis on reflection. Through comparing the developed field work, and the conducted bibliographic research, it aims to reach an understanding of the role of a teacher in current times. The second part is dedicated to the description and scientific validation of the Pedagogic Intervention Project. This project dealt with finding an effective approach to teaching musical reading to elementary level guitar students, who had their first experience with the instrument in that school year, by forming a connection between colors and notes written on the staff, and where they could be found on the guitar. The project was developed with four students of the aforementioned institution, taking the format of a case study. The research points towards optimistic results, but also proved to be a starting point for future work.

Description

Keywords

Ensino da Música Guitarra Clássica Iniciação Leitura Musical Cores Music teaching Classical guitar Initiation Music reading Colours

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue