Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O sentido de propósito em experiências de elevada adversidade em estudantes do ensino superior

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203696930.pdf2.85 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente estudo insere-se no projeto Psychological Adaptation to Highly Adverse Experiences, pretendendo explorar a relação entre o Sentido de vida e a vivência de experiências de elevada adversidade em estudantes do ensino superior em Portugal. Foi desenvolvido um questionário online divulgado em redes sociais entre maio e junho de 2024. Pretendeu-se recolher dados sociodemográficos e informações sobre experiências adversas e perceções de Sentido de Vida, avaliadas usando a Escala de Sentido de Vida de Crespo & Pires (2017) que integra os fatores Presença e Procura. A amostra integrou, maioritariamente, estudantes do género feminino (75%), de instituições públicas (54%), com idades entre 18 e 23 anos (71%), não deslocados (68%). As experiências adversas mais reportadas incluíram término de relacionamentos (17%), exposição a violência familiar (14%), e pandemia COVID-19 (14%). A maioria dos participantes indicou ter Sentido de Vida, embora a Procura de Sentido de Vida fosse mais evidente que a sua Presença. Não foram observadas diferenças significativas nos fatores da escala de Sentido de Vida em relação às faixas etárias, géneros ou tipos de adversidades vividas. O presente estudo salienta a importância e influência do Sentido de Vida na gestão de adversidades vivenciadas por estudantes do ensino superior, salientando a importância de dar continuidade a esta linha de investigação.
The present study is part of the project “Psychological Adaptation to Highly Adverse Experiences” and aims to explore the relationship between the sense of Purpose in Life and the experience of highly adverse experiences in higher education students in Portugal. An online questionnaire was disseminated via social media between May and June 2024. The goal was to collect sociodemographic data and information on adverse experiences and perceptions of Purpose in Life, evaluated using the Meaning in Life Scale (Crespo & Pires, 2017), which includes the factors Presence of Meaning and Search for Meaning. The sample consisted mainly of female students (75%) from public institutions (54%), aged 18 to 23 (71%), non-displaced (68%). The most reported adverse experiences included relationship breakups (17%), exposure to family violence (14%), and the COVID-19 pandemic (14%). Most participants indicated having a Purpose in Life, although the Search for Meaning was more evident than its Presence. No significant differences were observed in the factors of the Meaning in Life Scale concerning age groups, genders, or types of adversities experienced. This study highlights the importance and influence of Purpose in Life in managing adversities experienced by higher education students, emphasizing the need to continue this line of research.

Description

Keywords

Sentido da vida Presença de sentido de vida Procura de sentido de vida Experiências de elevada adversidade Adaptação psicológica Ensino superior Meaning of life Presence of meaning of life Search for meaning of life Highly adverse experiences Psychological adaptation Higher education

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue