Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Dynamics of knowledge creation in intra-organizational networks

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
99693557.pdf1.09 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Introduction: Knowledge has shown growing importance in economy, as a differentiation factor and a competitiveness enhancer, being considered as an important pillar of modern society development. Networks within and between organizations, as a strategy to potentiate knowledge sharing might be considered one of the most important approaches an organization may adopt. Objectives: To evaluate how the dynamics of knowledge creation occur in an intra-organizational network. Methods: This study is developed according to a descriptive and exploratory typology and uses the methodology of a case study developed over an optical services network in Portugal. Results: The results present evidence that the context of an intra-organizational network may favor a collective learning environment, mainly represented by the interaction that occurs between the collaborators of the various units and with the help of several “interaction” and knowledge creation spaces. Conclusions: The potential attributed to knowledge and networks in promoting the best organizational practices justify the interest of this analysis and the contribution of this study to the business environment.
Introdução: O conhecimento tem vindo a evidenciar uma crescente importância na economia, como fator de diferenciação e recurso gerador de competitividade, sendo considerado um grande pilar de desenvolvimento das sociedades actuais. As redes, dentro e entre organizações, como estratégia potenciadora para a partilha do conhecimento, podem ser uma das vias mais importantes que uma organização pode adotar. Objetivos: Avaliar como ocorre a dinâmica da criação de conhecimento numa rede intra-organizacional. Métodos: O estudo desenvolve-se segundo uma tipologia descritiva e exploratória e utiliza a metodologia de estudo de caso desenvolvido numa rede de serviços de óptica em Portugal. Resultados: Os resultados apresentam evidências que o contexto de uma rede intra-organizacional pode proporcionar um ambiente de aprendizagem coletivo, representado sobretudo pela interação que ocorre entre os colaboradores das unidades e por meio de vários “espaços de interação” e criação de conhecimento. Conclusões: As potencialidades atribuídas ao conhecimento e às redes na promoção de melhores práticas organizacionais justificam o interesse da análise e o contributo do estudo para o meio empresarial.

Description

Keywords

Intra-organizational networks Knowledge Creation Knowledge management Criação de conhecimento Redes intra-organizacionais Gestão do conhecimento

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue