Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O papel da autoeficácia e atitudes dos professores na adoção de práticas inclusivas

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203238770.pdf460.81 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A inclusão tem um papel decisivo no desenvolvimento dos alunos e esta assume, hodiernamente, como um princípio basilar na construção de uma educação equitativa e justa. Esta, deve criar condições de adaptação às necessidades, características, interesses e individualidades de cada um. Como tal, requer dos docentes reflexão e ponderação constante do seu papel, assim como das suas práticas. Nesse sentido, o presente estudo tem como objetivo estudar o papel da autoeficácia e atitudes dos professores na adoção de práticas inclusivas. Com base numa amostra não probabilística, de professores do 1º ciclo até ao 3º ciclo, foram recolhidos dados utilizando um Questionário Sociodemográfico, a Escala de Autoeficácia na Implementação de Práticas Inclusivas, o instrumento Multidimentional Attitudes Toward Inclusion e a Escala de Prática Inclusiva. Os resultados permitem perceber uma relação significativa entre autoeficácia e atitudes docentes com as práticas inclusivas. Docentes mais velhos evidenciam atitudes mais positivas face à inclusão e revelam menores estratégias de colaboração; quando evidenciam maior grau académico, revelam atitudes mais positivas e maior autoeficácia. Revelam ainda maior autoeficácia na colaboração quando exercem funções em necessidades educativas especiais (NEE). Os docentes que evidenciam uma maior autoeficácia, maior grau percebido de sucesso com alunos com NEE e um maior nível de confiança no ensino demonstram ter maior autoeficácia, atitudes inclusivas cognitivas e afetivas mais elevadas, menos atitudes inclusivas comportamentais, e fazer uso de práticas mais inclusivas.
Inclusion has an important role in the development and training of students, nowadays, as a basic principle in the construction of an equitable and fair education. It should be adapted to the needs, characteristics, interests and the self of each one. So, it should be required from the teachers a constant reflection and ponderation about their role as well as their educational practices. In this way, the present study has the goal to study the moderating role of self-efficacy between attitudes and inclusive practices. It is intended to develop a quantitative of cross-sectional study and it will be chosen a nonprobabilistic sample in which there will be teachers of the primary school until middle school. To select the data, it will be used a sociodemographic questionnaire, the selfefficacy scale in the implementation of the inclusive practices, the instrument Multidimensional Attitudes Toward Inclusion and inclusive practice scale. The results show a significant relationship between teachers' self-efficacy and attitudes towards inclusive practices. Older teachers have more positive attitudes towards inclusion and show fewer collaboration strategies; when they have a higher academic degree, they show more positive attitudes and higher self-efficacy. They also show greater selfefficacy in collaboration when working with special educational needs. Teachers who show higher self-efficacy, higher perceived success with students with special educational needs, and a higher level of confidence in teaching demonstrate higher selfefficacy, higher inclusive cognitive and affective attitudes, lower inclusive behavioral attitudes, and use more inclusive practices.

Description

Keywords

Autoeficácia Atitudes Práticas inclusivas Professores Teachers’ self-efficacy Attitudes Inclusive practices

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue