Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Franz Rosenzweig e o pensamento dialógico

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
51361485.pdf6.74 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

A presente monografia é um passo decisivo para a receção em Portugal de Franz Rosenzweig (1886-1929), autor cuja profundidade, originalidade e compaixão têm vindo a ser reconhecidas, granjeando-lhe um lugar cimeiro entre os filósofos contemporâneos. No seu livro de 1921 «A Estrela da Redenção», Rosenzweig propôs o que chamou um «novo pensamento». A sua rejeição do pensamento monológico – rejeição tão veemente como em Schopenhauer, Kierkegaard e Nietzsche – obrigou a olhar de outro modo para os filósofos «desde a Jónia até Jena»; a sua visão da revelação como apelo do outro ajudou a moldar o curso da filosofia e da teologia no século XX; as suas reflexões sobre a finitude e os contornos temporais da experiência humana antecipam as reflexões de Martin Heidegger e Jean-Paul Sartre; a importância que atribuiu à linguagem promoveu esta área de estudos, depois cultivada por Walter Benjamin, Paul Ricoeur e Jacques Derrida. Finalmente, o destaque atribuído à relação entre o eu e o tu originou os estudos dialógicos, em que se salientaram Martin Buber e Emmanuel Lévinas.
The present monograph is a decisive step towards the reception in Portugal of Franz Rosenzweig (1886-1929), an author whose depth, originality, and compassion have been recognized, earning him a prominent place among contemporary philosophers. In his 1921 book The Star of Redemption Rosenzweig proposed what he called a "new way of thinking. His rejection of monological thinking - a rejection as vehement as in Schopenhauer, Kierkegaard, and Nietzsche - forced a different look at philosophers "from Jonia to Jena"; his view of revelation as a call from the other helped shape the course of philosophy and theology in the 20th century; his reflections on finitude and the temporal contours of human experience anticipate the reflections of Martin Heidegger and Jean-Paul Sartre; the importance he attached to language promoted this area of study, later cultivated by Walter Benjamin, Paul Ricoeur, and Jacques Derrida. Finally, the emphasis placed on the relationship between the I and the You gave rise to dialogical studies, in which Martin Buber and Emmanuel Lévinas stood out.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Research ProjectShow more

Organizational Units

Journal Issue