Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.39 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este relatório reflete o percurso formativo e de desenvolvimento de competências nos domínios da prestação de cuidados, da gestão, da formação e da investigação, no âmbito do ciclo de estudos do Mestrado em Enfermagem com Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica da Universidade Católica Portuguesa. Em concreto, são descritas e analisadas criticamente as atividades realizadas durante o estágio final que permitiram atingir os objetivos específicos delineados e desenvolver as competências do enfermeiro especialista e Mestre em Enfermagem. A demonstração das competências foi concretizada através de um processo reflexivo e crítico sobre a importância do acolhimento no internamento de pediatria. Neste âmbito, revelaram-se como particularmente desafiantes as vertentes da comunicação com o binómio criança-família, o cuidar de crianças e famílias estrangeiras, a promoção da parentalidade, a parceria de cuidados e o trabalho em equipa. Em todas estas dimensões foram propostas alterações procedimentais e na documentação implementada no serviço em que decorreu o estágio que têm um importante potencial de ganhos de qualidade e eficácia na prestação de cuidados. Este percurso formativo permitiu, assim, o aprofundamento e a aplicação prática dos conhecimentos teóricos adquiridos e a consolidação e avanço qualitativo de competências avançadas em cuidados pediátricos nos quatro domínios referidos e proporcionou um espaço de reflexão sobre questões complexas e desenvolvimento de soluções na prestação de cuidados holísticos centrados na criança e na família.
This report reflects the formative path and development of skills in the domains of care provision, management, training and research, within the scope of the Master’s Degree in Nursing with specialization in Pediatric and Childcare Nursing at the Universidade Católica Portuguesa. In particular, it describes and critically analyzes the activities carried out during the final practicum. These activities have enabled me to achieve the specific objectives outlined and to develop the skills required by the specialist nurse and Master in Nursing. Throughout the practicum, such skills were demonstrated through a critical reflection on the importance of the admission process in pediatric inpatient care. The areas of communication with the child-family binomial, caring for foreign children and families, promoting parental role and care partnerships and multidisciplinary teamwork are particularly challenging. In all these areas, we proposed changes in procedures and documentation in a pediatric inpatient care service which should lead to gains in quality and efficiency in the provision of care. This journey allowed for the deepening and practical application of theoretical knowledge and the consolidation of advanced skills in pediatric nursing in the four domains mentioned above. It also provided an opportunity to address complex issues and develop solutions for the provision of holistic care centered on the child and family.
This report reflects the formative path and development of skills in the domains of care provision, management, training and research, within the scope of the Master’s Degree in Nursing with specialization in Pediatric and Childcare Nursing at the Universidade Católica Portuguesa. In particular, it describes and critically analyzes the activities carried out during the final practicum. These activities have enabled me to achieve the specific objectives outlined and to develop the skills required by the specialist nurse and Master in Nursing. Throughout the practicum, such skills were demonstrated through a critical reflection on the importance of the admission process in pediatric inpatient care. The areas of communication with the child-family binomial, caring for foreign children and families, promoting parental role and care partnerships and multidisciplinary teamwork are particularly challenging. In all these areas, we proposed changes in procedures and documentation in a pediatric inpatient care service which should lead to gains in quality and efficiency in the provision of care. This journey allowed for the deepening and practical application of theoretical knowledge and the consolidation of advanced skills in pediatric nursing in the four domains mentioned above. It also provided an opportunity to address complex issues and develop solutions for the provision of holistic care centered on the child and family.
Description
Keywords
Competências Enfermagem pediátrica Acolhimento ao internamento Parentalidade Criança e família Skills Pediatric nursing Inpatient admission Parenting Child and family
Pedagogical Context
Citation
Publisher
CC License
Without CC licence