Advisor(s)
Abstract(s)
“Uma Produção Low Cost: Relatividade e Perspectivas” visa abordar, como o título
indica, as diferentes faces e fases de uma produção de baixo orçamento, quando comparadas
ao mundo cinematográfico profissional.
Antes de mais, esta dissertação almeja desmistificar as funções e objectivos de um
produtor, bem como o seu papel fundamental durante todos os diferentes processos de uma
produção.
Serão também abordadas as suas ligações e interacções com outros membros de uma
equipa, incluindo o realizador e o editor, bem como o papel de distribuição que ultrapassa as
funções de produção aos anos que seguem a sua conclusão. A par de tudo isto, é também
descrito todo o processo de produção de uma obra cinematográfica, englobando assim todas
as áreas da mesma, ainda que com especial ênfase no papel do produtor.
Oferecendo uma abordagem coesiva, ao invés de separar os dois mundos, a ligação
entre a produção de baixo orçamento e a produção profissional é revisitada consoante o tema
em questão e abordando as suas contrariedades e semelhanças, bem como os distintos
processos de resolução.
Ao nível orçamental, é levada a cabo uma pesquisa sobre a procura do financiamento e
os diferentes processos utilizados para a mesma, recorrendo à curta metragem de ficção
“Dorme em Púrpura” - realizada no âmbito da unidade curricular de Projecto Final - como
exemplo para comparação de estratégias de resolução de problemas e superação de obstáculos
no decurso do processo de produção.
Desde a sua génese, a ambiguidade inerente ao papel do produtor é uma realidade,
pelo que a discriminação e exemplificação do seu trabalho é necessária, numa indústria que
cada vez menos leva o seu papel com seriedade, mostrando-se condescendente para com
aquele que será um dos principais motores de uma obra cinematográfica.
“Uma Produção Low Cost: Relatividade e Perspectivas” aims to approach, as the title indicates, the different faces and phases of a low-budget production, when compared to the professional cinematography world. Firstly, this dissertation aims to demystify the functions and purposes of a producer, as well as their fundamental role during all the different processes of production. This document will also approach the producer's connections and interactions with other members of the team, including the director and editor, as well is their role in distribution that surpasses the functions of production in the years following its conclusion. Simultaneously, the whole process of producing cinematographic work is described, encompassing all its areas, focusing nevertheless on the producer’s role. Offering a cohesive approach, instead of separating both worlds, the connection between low-budget production and professional production is revisited according to the subject at hand, and reflects upon its paradoxes and similarities, as well as the distinctive processes that offer its resolution. Budget wise, research was undertaken over procuring financing and the different processes undergone to achieve this purpose, resorting to the the short film “Dorme em Púrpura” - directed under the course “Projecto Final” - as an example to compare problem solving and obstacle overcoming strategies throughout the process of production. Since its genesis, the ambiguity underlying in the role of the producer is a reality; therefore, description and exemplification of their work is of the uttermost necessity, in an industry that takes their role with diminishing seriousness, proving condescending to them who will be one of the main propellers of cinematographic work.
“Uma Produção Low Cost: Relatividade e Perspectivas” aims to approach, as the title indicates, the different faces and phases of a low-budget production, when compared to the professional cinematography world. Firstly, this dissertation aims to demystify the functions and purposes of a producer, as well as their fundamental role during all the different processes of production. This document will also approach the producer's connections and interactions with other members of the team, including the director and editor, as well is their role in distribution that surpasses the functions of production in the years following its conclusion. Simultaneously, the whole process of producing cinematographic work is described, encompassing all its areas, focusing nevertheless on the producer’s role. Offering a cohesive approach, instead of separating both worlds, the connection between low-budget production and professional production is revisited according to the subject at hand, and reflects upon its paradoxes and similarities, as well as the distinctive processes that offer its resolution. Budget wise, research was undertaken over procuring financing and the different processes undergone to achieve this purpose, resorting to the the short film “Dorme em Púrpura” - directed under the course “Projecto Final” - as an example to compare problem solving and obstacle overcoming strategies throughout the process of production. Since its genesis, the ambiguity underlying in the role of the producer is a reality; therefore, description and exemplification of their work is of the uttermost necessity, in an industry that takes their role with diminishing seriousness, proving condescending to them who will be one of the main propellers of cinematographic work.
Description
Keywords
Produção Produtor Orçamento Académico Independente Profissional