Repository logo
 
Publication

Artificial intelligence : understanding the determinants of adoption and intention to recommend the technology in travel and transportation

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
dc.contributor.advisorBaptista, Gonçalo da Costa Aleixo Monteiro Melhorado
dc.contributor.authorPereira, António Maria Grave Gomes Garrido
dc.date.accessioned2025-04-30T18:50:03Z
dc.date.available2025-04-30T18:50:03Z
dc.date.issued2024-10-28
dc.date.submitted2024-04
dc.description.abstractThe travel and transportation industry, like any other sector, must stay up to date with advancements in technology. Disruptive technologies, including Artificial Intelligence (AI), are being used to develop business, create new opportunities, increase productivity and efficiency, and to meet urgent needs. Notwithstanding the possible advantages that this technology may bring, there is still little research on AI use in the travel and transportation industry. Artificial intelligence is one of the most significant technical advancements of the twenty first century. Its impact on society extends beyond employment and education to healthcare and transportation. AI has the potential to enhance economic growth, revolutionise existing industries, and create new ones. This research attempts to contribute to this understudied field, filling a gap in literature, by putting out a novel, thorough, and as far as we know until now not yet tested theoretical model, designed with the combination of the outcome of a literature meta-analysis with travel experience, and intention to recommend the technology important constructs. A quantitative investigation conducted across multiple countries employed structural equation modelling (SEM) to test the suggested model empirically. The findings imply that user attitude is strongly influenced by performance expectancy, that the intention to use AI is significantly influenced by initial trust and attitude.eng
dc.description.abstractO sector das viagens e dos transportes, como qualquer outro sector, tem de se manter atualizado em relação aos avanços tecnológicos. As tecnologias disruptivas, incluindo a inteligência artificial (IA), estão a ser utilizadas para desenvolver negócios, criar oportunidades, aumentar a produtividade e a eficiência e satisfazer necessidades urgentes. Apesar das possíveis vantagens que esta tecnologia pode trazer, ainda há pouca investigação sobre a utilização da IA no sector das viagens e dos transportes. A inteligência artificial é um dos avanços técnicos mais significativos do século XXI. O seu impacto na sociedade estende-se para além do emprego e da educação, para os cuidados de saúde e os transportes. A IA tem o potencial de aumentar o crescimento económico, revolucionar as indústrias existentes e criar indústrias. Esta investigação tenta contribuir para este campo pouco estudado, preenchendo uma lacuna na literatura, ao apresentar um modelo teórico novo, completo e, tanto quanto sabemos, ainda não testado, concebido com a combinação dos resultados de uma meta-análise da literatura com a experiência de viagem e a intenção de recomendar os constructos tecnológicos importantes. Uma investigação quantitativa realizada em vários países utilizou a modelação de equações estruturais (SEM) para testar empiricamente o modelo sugerido. Os resultados indicam que a atitude do utilizador é fortemente influenciada pela expetativa de desempenho e que a intenção de utilizar a IA é significativamente influenciada pela confiança e atitude iniciais.por
dc.identifier.tid203885775pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/53097
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.uriN/A
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectTechnologypt_PT
dc.subjectTravelpt_PT
dc.subjectTransportationpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectTecnologiapt_PT
dc.subjectViagenspt_PT
dc.subjectTransportespt_PT
dc.titleArtificial intelligence : understanding the determinants of adoption and intention to recommend the technology in travel and transportationeng
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
203885775.pdf
Size:
1.82 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: