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Artificial intelligence : understanding the determinants of adoption and intention to recommend the technology in travel and transportation

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Abstract(s)

The travel and transportation industry, like any other sector, must stay up to date with advancements in technology. Disruptive technologies, including Artificial Intelligence (AI), are being used to develop business, create new opportunities, increase productivity and efficiency, and to meet urgent needs. Notwithstanding the possible advantages that this technology may bring, there is still little research on AI use in the travel and transportation industry. Artificial intelligence is one of the most significant technical advancements of the twenty first century. Its impact on society extends beyond employment and education to healthcare and transportation. AI has the potential to enhance economic growth, revolutionise existing industries, and create new ones. This research attempts to contribute to this understudied field, filling a gap in literature, by putting out a novel, thorough, and as far as we know until now not yet tested theoretical model, designed with the combination of the outcome of a literature meta-analysis with travel experience, and intention to recommend the technology important constructs. A quantitative investigation conducted across multiple countries employed structural equation modelling (SEM) to test the suggested model empirically. The findings imply that user attitude is strongly influenced by performance expectancy, that the intention to use AI is significantly influenced by initial trust and attitude.
O sector das viagens e dos transportes, como qualquer outro sector, tem de se manter atualizado em relação aos avanços tecnológicos. As tecnologias disruptivas, incluindo a inteligência artificial (IA), estão a ser utilizadas para desenvolver negócios, criar oportunidades, aumentar a produtividade e a eficiência e satisfazer necessidades urgentes. Apesar das possíveis vantagens que esta tecnologia pode trazer, ainda há pouca investigação sobre a utilização da IA no sector das viagens e dos transportes. A inteligência artificial é um dos avanços técnicos mais significativos do século XXI. O seu impacto na sociedade estende-se para além do emprego e da educação, para os cuidados de saúde e os transportes. A IA tem o potencial de aumentar o crescimento económico, revolucionar as indústrias existentes e criar indústrias. Esta investigação tenta contribuir para este campo pouco estudado, preenchendo uma lacuna na literatura, ao apresentar um modelo teórico novo, completo e, tanto quanto sabemos, ainda não testado, concebido com a combinação dos resultados de uma meta-análise da literatura com a experiência de viagem e a intenção de recomendar os constructos tecnológicos importantes. Uma investigação quantitativa realizada em vários países utilizou a modelação de equações estruturais (SEM) para testar empiricamente o modelo sugerido. Os resultados indicam que a atitude do utilizador é fortemente influenciada pela expetativa de desempenho e que a intenção de utilizar a IA é significativamente influenciada pela confiança e atitude iniciais.

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Artificial intelligence Technology Travel Transportation Inteligência artificial Tecnologia Viagens Transportes

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