Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Estudar e aprender em casas de acolhimento : avaliação de necessidades de intervenção

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Dissertação de mestrado Gisela Carvalho.pdf430.25 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este estudo teve como objetivo identificar dimensões críticas na promoção do sucesso escolar de crianças e jovens em casas de acolhimento que possam ser incluídas em instrumentos com a finalidade de avaliar as necessidades de intervenção no domínio escolar em casas de acolhimento, que permitam a identificação de áreas de melhoria e o desenho de intervenções. O estudo enquadra-se numa metodologia qualitativa e assume uma perspetiva ecológica. Foram inquiridos 37 intervenientes no processo educativo dos jovens - crianças e jovens, cuidadores, direção técnica, professores e antigos residentes através de entrevistas, grupos de discussão focalizada e questionários. Foram utilizados guiões semiestruturados e realizada uma análise de conteúdo com recurso ao NVivo. Foram identificadas oito dimensões críticas para a promoção do sucesso escolar - Organização e Funcionamento do Contexto de Acolhimento, Estudo e Aprendizagem, Cuidadores, Contexto Escolar, Professores, articulação Contexto Escolar – Contexto de Acolhimento, Contexto familiar, e Crianças e Jovens. A identificação de dimensões críticas permitirá o desenho de instrumentos e de intervenções que envolvam os diferentes intervenientes no processo educativo dos jovens e, por conseguinte, a promoção do sucesso escolar desta população.
This study aimed to identify critical dimensions in the promotion of school success of children and young people in residential care, which can be included in instruments with the purpose of assessing the intervention needs in the school field in homes that allow the identification of areas for improvement and the design of interventions. The study is based on a qualitative methodology and assumes an ecological perspective. We interviewed 37 participants in the educational process of young people - children and young people, caregivers, technical directors, teachers and care leavers through interviews, focused groups and questionnaires. Semi-structured scripts were used and content analysis was performed using NVivo. It was identified eight critical dimensions for the promotion of school success - Organization and Functioning of the Residential Care, Study and Learning, Caregivers, School Context, Teachers, articulation School - Residential care, Family Context, and Children and Youth. The identification of critical dimensions allows the change of practices and methodologies on the part of all those involved in the educational process of the young people and, consequently, the promotion of the school success of this population.

Description

Keywords

Casas de acolhimento Sucesso escolar Avaliação de necessidades Residential care School success Needs assessment

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue