Repository logo
 
Publication

On-demand grocery delivery in Germany : an empirical analysis of determinants affecting customers' purchase intentions

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRita, Miguel Fontes Casegas Correia
dc.contributor.authorGroß, Maria Katharina
dc.date.accessioned2022-08-01T14:37:22Z
dc.date.available2022-08-01T14:37:22Z
dc.date.issued2022-01-31
dc.date.submitted2022-01
dc.description.abstractOn-demand grocery delivery services (ODGDS) are proposed as a new way of last-mile experience and a step towards the next level of (e-)commerce. Even though the topic has gained a great interest among researchers and practitioners, empirical research on consumer behavior in quick commerce is scarce. Thus, the purpose of this study conducted is to enrich existing findings on purchase behavior by providing an overview of drivers and barriers to adopting to ultra-fast grocery delivery of German consumers. A twofold analysis is performed; qualitative data were collected through semi-structured expert interviews and quantitative data was gathered through an online survey with 186 participants. Evidently, the intention of consumers to use ODGDS is mainly driven by convenience and peer group behavior, followed by general perception, good assortment, and curiosity. Meanwhile, the main barriers are found among on-site factors, personal value motives, and missing use instances. Demographic characteristics that identify users are gender and place of residence; however, income and age are not determinative factors when it comes to the usage of ODGDS. This research has practical implications as it attempts to use a constructed model to make predictions for imaginary personas and predict their purchase intention based on distinct demographic and personal characteristics. Managerial implications are assured as learnings can serve as guidance for ultra-fast delivery start-ups to develop targeted customer acquisition strategies.pt_PT
dc.description.abstractOs serviços de mercearia a pedido (ODGDS) são propostos como uma nova forma de experiência de última milha e um passo para o próximo nível de (e-)comércio. Embora o tema tenha ganho grande interesse entre os investigadores, a investigação empírica sobre o comportamento dos consumidores no comércio rápido é escassa. Assim, o objectivo deste estudo é enriquecer as descobertas existentes sobre o comportamento de compra, fornecendo uma visão geral dos condutores e das barreiras à adopção de entregas ultra-rápidas de mercearias aos consumidores alemães. É realizada uma dupla análise; os dados qualitativos foram recolhidos através de entrevistas de peritos semi-estruturados e os dados quantitativos foram recolhidos através de um inquérito online. Evidentemente, a intenção dos consumidores de utilizar ODGDS é principalmente motivada pela conveniência e comportamento do grupo de pares, seguida pela percepção geral, boa variedade e curiosidade. Entretanto, as principais barreiras encontram-se entre os factores no local, motivos de valor pessoal, e casos de uso em falta. As características demográficas que identificam os utilizadores são o sexo e o local de residência; contudo, o rendimento e a idade não são factores determinantes quando se trata da utilização de ODGDS. Esta investigação tem implicações práticas, uma vez que tenta utilizar um modelo construído para fazer previsões para pessoas imaginárias e prever a sua intenção de compra com base em características distintas. As implicações gerenciais são asseguradas, uma vez que os ensinamentos podem servir de orientação para que os ODGDS desenvolvam estratégias específicas de aquisição de clientes.pt_PT
dc.identifier.tid202965490pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38447
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectOn-demand grocerypt_PT
dc.subjectUltra-fast deliverypt_PT
dc.subjectCustomer adoptionpt_PT
dc.subjectQuick-commercept_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectMercearia a pedidopt_PT
dc.subjectEntrega ultra-rápidapt_PT
dc.subjectAdopção pelo clientept_PT
dc.subjectComércio rápidopt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.titleOn-demand grocery delivery in Germany : an empirical analysis of determinants affecting customers' purchase intentionspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202965490.pdf
Size:
2.11 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202965490.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: