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Authors
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Abstract(s)
Ao centrar-se na problemática da autorregulação das escolas, o presente
Relatório Reflexivo tem como principal objetivo contribuir para uma reflexão mais
aprofundada sobre o contributo da monitorização como fator determinante na
construção de uma escola de todos e para todos.
A autoavaliação das escolas é um processo levado a cabo pela comunidade
educativa, tendo como objeto de análise o funcionamento e o desempenho da
escola, podendo cumprir diversas finalidades, desde a prestação de contas à
tomada de conhecimento e à melhoria.
A melhoria é a principal finalidade do processo autoavaliativo das
organizações escolares, permitindo-lhes efetuar um diagnóstico e, com base neste,
identificar os seus êxitos ou pontos fortes e as áreas em que a melhoria se impõe,
consubstanciando-se em planos e ações de melhoria e de resolução de problemas.
O cumprimento do objetivo primeiro do processo de autoavaliação de
qualquer organização escolar depende muito da apropriação dos resultados e da
capacidade de iniciativa da parte da instituição avaliada, pelo que, para o seu
sucesso, é imprescindível um amplo envolvimento da Comunidade Educativa no
desenvolvimento do processo, desde o levantamento de dados à análise dos
resultados, como garante do efetivo impacto do Plano de Melhoria definido na
alteração dos resultados, nos domínios considerados prioritários.
No entanto, para que o plano de melhoria da escola nasça do esforço
colaborativo dos docentes, comprometendo-os com a efetiva melhoria do
agrupamento, é imprescindível a criação de equipas de trabalho que os
representem, razão pela qual, no Agrupamento de Escolas a cujo quadro pertenço,
foi formalmente criada uma equipa de autoavaliação, equipa essa em que têm
assento representantes de todos os níveis de educação e de ensino, e cujo
coordenador tem assento no Conselho Pedagógico do referido Estabelecimento de
Ensino.
No Agrupamento de Escolas Gonçalo Sampaio, em estudo no presente
Relatório Reflexivo, o processo de autorregulação é, assim, um processo enraizado
na organização escolar, um processo de que a esmagadora maioria dos
intervenientes se apropriou, o que tem garantido uma efetiva melhoria dos
resultados do Agrupamento, explanados nos seus documentos estruturantes,
contribuindo para a construção de uma escola para todos, que responda,
positivamente, às exigências de uma sociedade em constante mudança
The main purpose of the present report is to contribute to a profound reflection, on the role of monitorization as a key factor on the construction of an inclusive school, by maintaining the focus on self-regulation. Self-assessment of performance and operation is a process implemented by the teaching community serving several goals, such as accountability, knowledge or improvement. The main goal of self-assessment of teaching organizations is quality improvement. The process diagnoses and identifies successes or strengths and areas where improvements are needed leading to action programs for problem solving and/or improvements. A successful self-assessment process depends on the acceptance of the results and the drive of the evaluated community. That’s why involvement of all teaching community in this process development, data and result analysis, as a positive impact on improvement plans implementation on priority defined areas. However, for a successful implementation of improvement plans/processes, participation and commitment of all teachers is imperative. Creation of work teams allows such participation and that is why in our School cluster, a formal selfassessment team was created. The team is composed by representatives of all levels of education and the coordinator is a member of the school pedagogic council. This report reflects Gonçalo Sampaio´s school cluster, mature self-regulation process. The process is profoundly imbedded on the teacher community leading, over the years, to an effective improvement on the cluster results. This knowledge was compiled to structuring documents that creates a school framework leading to an inclusive school for all, with positive contributions and responses to today’s demanding and ever-changing society
The main purpose of the present report is to contribute to a profound reflection, on the role of monitorization as a key factor on the construction of an inclusive school, by maintaining the focus on self-regulation. Self-assessment of performance and operation is a process implemented by the teaching community serving several goals, such as accountability, knowledge or improvement. The main goal of self-assessment of teaching organizations is quality improvement. The process diagnoses and identifies successes or strengths and areas where improvements are needed leading to action programs for problem solving and/or improvements. A successful self-assessment process depends on the acceptance of the results and the drive of the evaluated community. That’s why involvement of all teaching community in this process development, data and result analysis, as a positive impact on improvement plans implementation on priority defined areas. However, for a successful implementation of improvement plans/processes, participation and commitment of all teachers is imperative. Creation of work teams allows such participation and that is why in our School cluster, a formal selfassessment team was created. The team is composed by representatives of all levels of education and the coordinator is a member of the school pedagogic council. This report reflects Gonçalo Sampaio´s school cluster, mature self-regulation process. The process is profoundly imbedded on the teacher community leading, over the years, to an effective improvement on the cluster results. This knowledge was compiled to structuring documents that creates a school framework leading to an inclusive school for all, with positive contributions and responses to today’s demanding and ever-changing society
Description
Keywords
Autoavaliação Autorregulação Monitorização Melhoria da escola Self-assessment Self-regulation Monitorization School improvement