Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The role of consulting services in the internationalization networks of SMEs : a case study research

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202749401.pdf942.99 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The current literature emphasizes the role of the network relationships in the internationalization of Small and Medium Enterprises (SMEs). The main objective of this research is to find evidence on the way consulting services influence the internationalization networks of SMEs. Do they help in the information / knowledge management process? Do they help to construct a fully operational network of partners? What is their role in the operationalization of the established network relationships? The research is exploratory. The method used is the case study research method. Four SMEs belonging to the Portuguese metalworking industry are analysed. Results show that consulting services do, in fact, have a role in the information / knowledge management process, helping the partner SME to approach the external markets. Consulting services have a broader view of the external market and this also applies to the ability to connect the partner SME with agents in that market, managing relationships and serving most of the time as a bond of trust, especially at the beginning. Finally, consulting services play an important role in the selection of subsequent markets and in other aspects such as credibility, knowledge of the market, costs and risks and new relationships. By outsourcing resources and capabilities to consulting partners, SMEs can be more efficient in their internationalization processes and faster in acquiring competitive advantages. This can be a way to overcome the internal limitations of resources and capabilities to compete in the international markets.
A literatura atual dá enfase ao papel dos parceiros de uma rede (Network) na internacionalização das Pequenas e Médias Empresas (PMEs). O principal objetivo desta dissertação é encontrar evidência sobre como é que os serviços de consultoria influenciam as redes de internacionalização das PMEs. Será que ajudam no processo de gestão de informação e conhecimento? Será que ajudam na construção de redes de parceiros totalmente operacionais? Qual é o seu papel na operacionalização das redes de parceiros estabelecidas? Esta investigação é exploratória. Utilizou-se o método de estudo de caso. Quatro PMEs da indústria metalomecânica Portuguesa são analisadas. Os resultados mostram que os serviços de consultoria têm, de facto, um papel no processo de gestão de informação e conhecimento, ajudando a PME parceira na aproximação aos mercados externos. Os serviços de consultoria têm uma visão mais abrangente do mercado externo e isto também se aplica na capacidade de conectar a PME parceira com os agentes no mercado, gerindo relações e servindo muitas vezes como um elo de ligação, especialmente numa fase inicial. Finalmente, os serviços de consultoria desempenham um papel importante na seleção de mercados subsequentes e em aspetos como a credibilidade, conhecimento de mercado, custos e riscos e novas relações. Ao externalizarem recursos e capacidades para os consultores, as PMEs podem ser mais eficientes nos processos de internacionalização e mais rápidos a adquirir vantagem competitiva. Isto pode ser uma forma de ultrapassar as limitações internas de recursos e capacidades de forma a competir nos mercados internacionais.

Description

Keywords

Consulting services SME Internationalization Information Knowledge Network relationships Serviços de consultoria PME Internacionalização Informação Conhecimento Redes de parceiros

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue