Repository logo
 
Publication

Non-fungible tokens in football : a consumer behavior approach

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorEsteves, Francisco Gomes
dc.contributor.authorNunes, Bruno Francisco da Silva
dc.date.accessioned2023-01-03T11:12:06Z
dc.date.available2023-01-03T11:12:06Z
dc.date.issued2022-12-06
dc.date.submitted2022-09
dc.description.abstractThe human passion for sports is as old as we can all remember. Every year, stadiums and arenas are full of fervent supporters, dressed in their team colors, filled with hopes and dreams. Football is, historically, the biggest sport in the entire World. The market itself is growing year after year, with more money and competition entering the sport constantly. With all factors, some of them uncontrolled, that can disrupt a team’s performance over the year, namely injuries, diseases, or even bad luck, how can football club managers guarantee a yearly profit? In this study, the role of brand loyalty and brand equity was deeply analyzed and applied from a football club perspective. Besides, it was explored how these and other variables, could correlate with a tendency to buy football clubs’ non-fungible tokens (NFTs). NFTs, and particularly sports-related NFTs, have been on a growing path recently, with billions of euros involved in transactions. A survey was created and applied online, with a final sample of 156 participants, composed of individuals from 18 to 73 years old (M=38.36, SD=13.97) and a majority of females (57.69%). The results showed a correlation between the variables a) previous tendency to buy NFTs in general, b) club equity, c) fan loyalty towards the team and d) football and own club fandom, and the variable tendency to buy football club’s NFTs. Also, gender was not significantly correlated with the tendency to buy football clubs’ NFTs.pt_PT
dc.description.abstractA paixão da raça humana pelo desporto é antiga. Todos os anos, estádios e arenas enchem-se de adeptos fervorosos, vestidos a rigor com as cores do seu clube, cheios de esperanças e sonhos. Historicamente, o futebol é o maior desporto do Mundo. O mercado do futebol tem crescido ano após ano, com mais dinheiro e mais concorrência a entrar no desporto constantemente. Com todos os fatores, alguns deles incontroláveis, que podem afetar a performance de uma equipa durante o ano, nomeadamente lesões, doenças, ou até azar, como é possível que um gestor futebolístico consiga garantir lucro anual? Neste estudo, o papel da lealdade à marca e da imagem sua imagem foram analisados a fundo e aplicados ao futebol. Mais, foi explorado como é que estas e outras variáveis, podem correlacionar-se com a tendência de uma individuo comprar non-fungible tokens (NFTs) do seu próprio clube. NFTs, e em particular NFTs relacionados com desporto, têm estado num caminho de crescimento económico, com milhares de milhões de euros envolvidos em transações. Um questionário foi criado e aplicado online, com uma amostra final de 156 participantes, compostos por indivíduos entre os 18 e os 73 anos (M=38.36, SD=13.97), sendo a maioria composta por mulheres (57.69%). Os resultados demonstram uma correlação entre as variáveis a) tendência prévia para comprar NFTs no geral, b) imagem do clube, c) lealdade dos fãs para com a equipa, e d) nível percepcionado de gosto por futebol e pelo clube, com a variável tendência para comprar NFTs de clubes de futebol. O género não demonstrou uma correlação significativa com tendência para comprar NFTs de clubes de futebol.pt_PT
dc.identifier.tid203130758pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/39703
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSportspt_PT
dc.subjectFootballpt_PT
dc.subjectBrand loyaltypt_PT
dc.subjectBrand equitypt_PT
dc.subjectNon-Fungible Tokenspt_PT
dc.subjectDesportopt_PT
dc.subjectFutebolpt_PT
dc.subjectLealdade à marcapt_PT
dc.subjectImagem da marcapt_PT
dc.titleNon-fungible tokens in football : a consumer behavior approachpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia na Gestão e Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203130758.pdf
Size:
1.34 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203130758.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: