Repository logo
 
Publication

From vine to the world : the internationalization of Quinta da Alorna

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
datacite.subject.sdg12:Produção e Consumo Sustentáveis
dc.contributor.advisorReis, Ricardo
dc.contributor.authorPinto, Martim Ricou Norton Vaz
dc.date.accessioned2025-07-29T12:57:13Z
dc.date.available2025-07-29T12:57:13Z
dc.date.issued2025-01-30
dc.date.submitted2025-01
dc.description.abstractThis dissertation aims to understand how Quinta da Alorna, a well-known company in the Portuguese wine sector with three centuries of history, managed to internationalize its business, exporting around 40% of its production to more than 20 countries. The focus is on the implications that led the company to make this decision and how the expansion process began, on identifying the company's strategies for entering new markets, and finally, on analyzing the impact that internationalization has had on financial results and current strategy. This study comprehensively analyses the different internationalization strategies of small and medium-sized companies at a global level, discusses the concept of internationalization and the theoretical perspectives on internationalization processes found in the literature. It also provides an overview of the global wine industry, the state of the sector in Portugal and where the country fitsinto the global context. The case study also offers an introductory note on Quinta da Alorna and its history. It also analyzes certain strategic changes adopted by Quinta da Alorna in recent years that have been decisive for the company's international expansion, and for its performance in general.eng
dc.description.abstractA presente dissertação tem como objetivo compreender como a Quinta da Alorna, uma reconhecida empresa no setor dos vinhos portugueses, com 3 séculos de história, conseguiu internacionalizar o seu negócio, exportando hoje cerca de 40% da sua produção para mais de 20 países. O foco reside nas implicações que levaram a empresa a tomar essa decisão e como começou o processo de expansão, na identificação das estratégias de entrada da empresa em novos mercados, e por fim, em analisar o impacto que a internacionalização teve nos resultados financeiros e na atual estratégia. Este estudo analisa exaustivamente as diferentes estratégias de internacionalização das pequenas e médias empresas a nível global, discute o conceito de internacionalização e as perspetivas teóricas sobre os processos de internacionalização presentes na literatura. Oferece também um enquadramento sobre a indústria global dos vinhos, do estado do setor em Portugal e onde o país se enquadra no contexto global. O caso de estudo oferece ainda uma nota introdutória sobre a Quinta da Alorna e a sua história. São analisadas também certas mudanças estratégicas adotadas pela Quinta da Alorna nos últimos anos que foram determinantes para a expansão internacional da empresa, e para a sua performance em geral.por
dc.identifier.tid203905512
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/54083
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectWine industry
dc.subjectSmall and medium-sized enterprises
dc.subjectEntry modes
dc.subjectInternationalization strategies
dc.subjectAntecedents
dc.subjectAdaptation
dc.subjectStrategic choices
dc.subjectOutcomes
dc.subjectIndústria do vinho
dc.subjectPequenas e médias empresas
dc.subjectModos de entrada
dc.subjectEstratégias de internacionalização
dc.subjectAntecedentes da internacionalização
dc.subjectAdaptação
dc.subjectEscolhas estratégicas
dc.subjectImpactos da internacionalização
dc.titleFrom vine to the world : the internationalization of Quinta da Alornaeng
dc.title.alternativeDa vinha para o mundo : a internacionalização da Quinta da Alornapor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
203905512.pdf
Size:
1.84 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: