dc.contributor.author | Palmeirão, Cristina | |
dc.date.accessioned | 2016-01-18T17:17:03Z | |
dc.date.available | 2016-01-18T17:17:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.description.abstract | The study presented in this chapter was to reflecte the field of the scientific and pedagogical consulting work conducted in eight Educational Territories of Priority Intervention (TEIP) in northern Portugal. The focus is centered on the axis of schoolfamily- community relationship and emerges in a qualitative research framework. In this challenge, we gave emphasis to documentary analysis and what was observed. The overthrow of negative stigmas and the valuation of learning motivated by the action of TEIP program is now an indicator of success. The relationship developed with these schools, participate to the emergence of a more positive and comprehensive view of the TEIP effect on / for process improvement of schools and academic, social and relational learning. The dialogues, narratives and gestures corroborate the formation of a new consciousness TEIP and demystify the idea that the educational areas of priority intervention are contexts with impossible missions. | pt_PT |
dc.description.abstract | O estudo apresentado neste capítulo teve como campo de reflexão o trabalho de consultoria científica e pedagógica realizado em oito Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) do norte de Portugal. O foco centra-se no eixo da relação escola-família-comunidade e emerge num quadro de pesquisa de natureza qualitativa. Neste desafio, demos enfase à análise documental e ao observado. O derrube de estigmas negativos e a valoração das aprendizagens motivados pela ação do programa TEIP é hoje um indicador de sucesso. Na relação desenvolvida com estas escolas, participamos para a emergência de uma visão mais positiva e abrangente sobre o efeito TEIP nos/para os processos de melhoria das escolas e das aprendizagens (académicas, sociais e relacionais). Os diálogos, as narrativas e os gestos corroboram a formação de uma nova consciência TEIP e o desmistificar da ideia segundo a qual os territórios educativos de intervenção prioritária são contextos com missões impossíveis. | pt_PT |
dc.identifier.citation | PALMEIRÃO, Cristina - A diferença somos nós: relação escola-família-comunidade. In PALMEIRÃO, Cristina; MATIAS ALVES, José - [coord.] - Ser autor, ser diferente, ser TEIP. Porto: Universidade Católica Editora, 2015. ISBN 978-989-8366-99-3.p. 81-94 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/18955 | |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Relação | pt_PT |
dc.subject | Participação | pt_PT |
dc.subject | Melhoria | pt_PT |
dc.subject | Aprendizagem | pt_PT |
dc.subject | Relationship | pt_PT |
dc.subject | Participation | pt_PT |
dc.subject | Improvement | pt_PT |
dc.subject | Learning | pt_PT |
dc.title | A diferença somos nós: relação escola-família-comunidade | pt_PT |
dc.type | book part | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | bookPart | pt_PT |