Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O cuidado do outro como promoção da dignidade humana : um estudo no âmbito da Ul1-9º ano : Dignidade da Vida Humana

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203131266.pdf43.86 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente trabalho constitui o relatório final da Prática de Ensino Supervisionada (PES), no âmbito do Mestrado em Ciências Religiosas da Faculdade de Teologia da Universidade Católica Portuguesa e tem como objetivo a apresentação do percurso desenvolvido, enquanto docente da disciplina de Educação Moral e Religiosa Católica (EMRC), ao longo do estágio efetuado na Escola de Secundária Antero de Quental, Ponta Delgada, no ano letivo 2021/2022. Numa reflexão inicial sobre a perspetiva orientadora do relatório a desenvolver durante a PES, favorece-se um trabalho focado numa abordagem didático-pedagógica, com realce nas estratégias e dinâmicas desenvolvidas em sala de aula. O relatório terá como área temática central a Unidade letiva 1: «Dignidade da Vida Humana» do 9ºano de escolaridade do programa da disciplina de EMRC. Pretende-se explorar como tema principal o Cuidado do Outro e consequente impacto na sociedade atual. Tanto pela sua vulnerabilidade como também pela sua riqueza afetiva e emocional o Outro merece a nossa atenção. Pretende-se refletir sobre o Cuidado do Outro como promoção da Dignidade Humana perspetivando a atitudes promotoras de tal. Valorizar-se-á o modo como os adolescentes consideram o Outro como um sujeito que serve de mediação e construção de si mesmo. Por último tenciona-se analisar o contributo da disciplina de EMRC no conhecimento dos valores e prática dos mesmos na conduta de vida.
The present work constitutes the final report of the Supervised Teaching Practice (PES), within the scope of the Master in Religious Sciences of the Faculty of Theology of the Portuguese Catholic University and aims to present the path developed, as a teacher of the discipline of Moral and Religious Education Catholic (EMRC), during the internship at Antero de Quental Secondary School, Ponta Delgada, in the academic year 2021/2022. In an initial reflection on the guiding perspective of the report to be developed during the PES, a work focused on a didactic-pedagogical approach is favored, with emphasis on the strategies and dynamics developed in the classroom. The report will have as its central thematic area the Teaching Unit 1: «Dignity of Human Life» of the 9th year of schooling of the EMRC discipline program. It is intended to explore as main theme the Care of the Other and consequent impact on today's society. As much for their vulnerability as for their affective and emotional richness, the other deserves our attention. It is intended to reflect on the Care of the Other as the promotion of human dignity with a view to promoting attitudes towards such. The way adolescents consider the Other as a subject that serves as mediation and construction of themselves will be valued. Finally, it is intended to analyze the contribution of the EMRC discipline in the knowledge of the values and practice of the same in the conduct of life.

Description

Keywords

Pessoa Dignidade humana Cuidado do outro Atitudes Vulnerabilidades EMRC Person Human dignity Care of the other Attitudes Vulnerabilities

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue