Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de estágio

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203323610.pdf4.36 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A multiplicidade de influências a que uma criança e a sua família estão sujeitas ao longo do seu ciclo vital, tornando-as por vezes vulneráveis na sua saúde, determina que os Enfermeiros que cuidam deles sejam detentores de um perfil de competências específicas que lhes confere habilidades na área do Enfermeiro Especialista em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica. Este relatório surge na sequência da procura deste perfil de competências através do Curso de Mestrado em Enfermagem do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa-Porto com Especialização em Saúde Infantil e Pediátrica. Este documento pretende apresentar o percurso desenvolvido para cumprir os objetivos e competências propostas pela unidade curricular Estágio Final e Relatório, realizado no contexto de cuidados intensivos neonatais, serviço de urgência pediátrica e cuidados de saúde primários. As competências a desenvolver no estágio foram organizadas de acordo com os quatro domínios de competências que emergem do plano de estudos do Curso de Mestrado em Enfermagem, nomeadamente a Prestação de Cuidados, Gestão de Cuidados, Formação e Investigação. Deste documento consta uma reflexão critico-reflexiva de todas as atividades executadas para a consecução dos objetivos, sempre numa estreita relação com a evidência científica. Foram áreas de atenção particular a comunicação com a criança e família, as situações de especial complexidade, os cuidados centrados no desenvolvimento, a promoção da saúde, a vigilância do desenvolvimento infantil e juvenil e a promoção do papel parental, ao mesmo tempo que se consideraram a todo o momento os processos de transição que as crianças e famílias experienciavam. Foi também apreciado o indiscutível papel do Enfermeiro nas áreas da Formação, Gestão e Investigação. Este percurso permitiu-me adquirir as competências no escopo de ação do Enfermeiro com Especialização em Saúde Infantil e Pediátrica.
The multiplicity of influences to which a child and his family are subjected to throughout their life cycle, sometimes making them vulnerable in their health, determines that the Nurses who care for them must detain a profile of specific competencies that gives them the ability to act within the Infant Health and Pediatric Specialist Nurse area. The present report arises following the search for this profile of specific competencies through the Master’s Course in Nursing at the Institute of Health Sciences at the Universidade Católica Portuguesa – Porto with a specialization in Child and Pediatric Health. This document aims to present the followed path to fulfill the objectives and competencies proposed by the curricular unit Final Internship and Report carried out in the context of neonatal intensive care, pediatric emergency service and primary health care. The competencies to be developed throughout the internship were organized according to the four domains of competencies that emerged from the study plan of the Master’s Course, specifically Provision of Care, Management of Care, Training and Research. This document contains a critical-reflexive reflection of all the activities carried out to achieve the proposed objectives, always linked to scientific evidence. Areas of particular attention were communication with the child and family, situations of special complexity, care centered on development, promotion of health, monitoring of the child and the youth development and promotion of the parental role, while considering at all times the transition processes that children and families were experiencing. The indisputable role of the nurse in areas like training, management and research was also valued. This journey allowed me to acquire skills within the scope of action of a Nurse with a Specialization in Child and Pediatric Health.

Description

Keywords

Enfermagem Saúde infantil e pediátrica Competências Criança/família Nursing Child and pediatric health Skills Child/family

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue