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Characterization of caffeine consumption in the portuguese population and its relationship with psychological well-being

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Abstract(s)

Caffeine is one of the most widely used psychoactive substances worldwide with a significant impact on an individual, social, and economic level. Also, there is ample evidence in the literature on the physiological, cognitive, and emotional effects after consumption. Given its relevance, the objective of this study is to characterize the consumption of caffeine in a sample of the Portuguese population (with special emphasis on the quantities consumed, the forms, and the main reasons that lead to the consumption of this substance), and to understand its association with psychological well-being. The results point to higher consumption in males (when compared to females) and in the group of subjects aged between 31 to 35 years, which represents results similar to another study conducted with the Portuguese population. This study also made it possible to identify 50ml coffee (also known as “espresso”) as the most consumed source of caffeine in the Portuguese population. Finally, this study proved that among the reasons given by individuals for consuming caffeinated products are the improvement of alertness and the taste of products with caffeine.
A cafeína é uma das substâncias psicoativas mais utilizadas em todo o mundo com um impacto significativo a nível individual, social e económico. Além disso, há várias evidências na literatura sobre os efeitos fisiológicos, cognitivos e emocionais após o seu consumo. Diante da sua pertinência, o objetivo deste estudo é caracterizar o consumo de cafeína numa amostra da população portuguesa (com especial destaque para as quantidades consumidas, as formas e as principais razões que levam ao consumo desta substância) e compreender a sua relação com o bem-estar psicológico. Os resultados apontam para um maior consumo no sexo masculino (quando comparado com o feminino) e no grupo de sujeitos com idades compreendidas entre os 31 a 35 anos, o que representa resultados semelhantes a um outro estudo realizado com a população portuguesa. Este estudo também permitiu identificar o café de 50ml (também conhecido como “café expresso”) como a fonte de cafeína mais consumida na população portuguesa. Finalmente, este estudo permitiu comprovar que entre as razões apresentadas pelos indivíduos para o consumo de produtos cafeinados estão a melhoria do estado de alerta e o sabor dos produtos com cafeína.

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Caffeine Portuguese population Psychological Well-being Cafeína População portuguesa Bem-estar Psicológico

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