Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The use of business intelligence tools in the wine industry

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

O uso de dados tem sido cada vez mais importante para o sucesso de uma empresa. De facto, as empresas orientadas por dados tendem a ter um melhor desempenho visto que tomam decisões mais informadas, que geralmente são obtidas com a ajuda das ferramentas de Business Intelligence (BI). A Sogrape, uma empresa de vinhos portuguesa, sentiu a necessidade de estruturar e aglomerar os dados disponíveis para melhor sustentar suas decisões, já que estes estavam dispersos por vários departamentos. Assim, o objetivo deste estudo foi perceber como esta poderia adotar e aplicar ferramentas de BI, nomeadamente o Power BI, para compreender melhor um mercado específico. Baseado no estágio, este estudo produziu um modelo de análise e dashboards para diferentes tipos de mercado. Começando com uma introdução à empresa, ao estágio e ao próprio estudo, foi depois apresentada uma revisão de literatura relacionada com os principais tópicos abordados. A metodologia escolhida foi a investigação-ação uma vez que se pretendia solucionar um problema organizacional concreto usando uma investigação prática, consistindo em ciclos de 4 fases: Planeamento, Atuação, Observação e Reflexão. Os resultados deste estudo mostraram que havia muitos stakeholders que valorizavam e iriam utilizar os relatórios e dashboards, que agregavam dados de várias fontes num único local e que possibilitavam a mesma estrutura de análise para diferentes mercados, o que não era possível anteriormente. Concluiu-se então que a Sogrape beneficiaria do uso de ferramentas de BI dado que estas permitiriam ter uma perceção mais clara de um mercado específico e, assim, tomar decisões mais bem informadas.
The use of data has been increasingly important for a company’s success. In fact, data-driven companies tend to have a better performance as they make more informed decisions, which are usually achieved with the help of Business Intelligence (BI) tools. Sogrape, a Portuguese wine company, felt the need to structure and aggregate the available data to better sustain its decisions as it was dispersed across different departments, which made the decision-making process slower and with information gaps. Hence, the purpose of this study was to understand how this organization could adopt and apply Business Intelligence tools, namely Power BI, to have a greater understanding of specific market. Based on an internship held at Sogrape, this study aimed to produce an analysis model and dashboard for different types of market. Starting with an introduction to the company, the internship and the paper itself, a literature review related to the main topics covered in this study was then presented. The methodology chosen was action research as it was intended to solve a concrete organizational problem using a practical research and consisted of cycles of 4 phases: Planning, Acting, Observing and Reflecting. The results showed that there were many stakeholders who would value and make use of data-driven reports and dashboards, which aggregated data from various sources and made it possible to have the same structure of analysis for different markets. Thus, it was concluded that Sogrape would benefit from the use of BI tools as it would allow for a clearer perception of a specific market and so, make better informed decisions regarding that market.

Description

Keywords

Business intelligence Indústria do vinho Dashboard Power BI Wine industry

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue