Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A paisagem e a saudade: convergências na representação de Portugal e do eu na poesia de Teixeira de Pascoaes

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
eBook_A_Escrita_do_Eu.pdf3.65 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Teixeira de Pascoaes foi um dos grandes pensadores da identidade nacional portuguesa no século XX, com uma obra vasta que incluiu, além da poesia, artigos, ensaios, conferências, textos críticos, entre outros. Numa linha de «patriotismo mítico», Pascoaes propôs que a saudade fosse elevada a bandeira do movimento da Renascença Portuguesa, procurando uma rutura com o passado monárquico e decadente das décadas anteriores e com a exagerada influência estrangeira. Portugal foi o centro da produção em prosa de Pascoaes. No entanto, na sua poesia, as referências explícitas a Portugal são escassas e é muito mais evidente o lugar ocupado pelo eu. Há, no lirismo de Pascoaes, uma profunda busca da identidade. Pretende‑se com este estudo mostrar que esta pesquisa identitária não é apenas individual, mas também nacional. Por meio de duas linhas – a paisagem e a saudade –, Pascoaes transforma uma poesia sobre o eu numa poesia sobre o ser português. Aproveitando a ideia de que o poeta é um intérprete privilegiado dos mistérios da natureza, o eu do poeta identifica‑se com a paisagem da sua terra natal contemplada da janela, que, por sua vez, representa a paisagem nacional. Na linha do seu panteísmo espiritualista, Pascoaes considera que essa paisagem tem uma «alma» feita de saudade, tal como a «alma» do povo, tal como a «alma» do eu. Pode assim verificar‑se que a poesia de Pascoaes, mediante variados recursos estilísticos, mistura a construção do eu com a construção da identidade nacional.
Teixeira de Pascoaes was one of the greatest authors that reflected upon Portuguese national identity in the 20th century, throughout a vast opus including essays, conferences, critical texts and articles, besides poetry. Adopting an orientation of «mythical patriotism», Pascoaes proposed that saudade should be hoisted as the flag of the Renascença Portuguesa movement, and that there should be a break from the decadent monarchic past of past decades and from the strong foreign influence. Portugal was the centre of Pascoaes’ prose production. However, in his poetry, the explicit references to Portugal are scarce, the place occupied by the self being much more prominent. In Pascoaes’ lyricism, there is a profound search of identity. The aim of this chapter is to demonstrate how the search for this identity takes place not only at an individual level but also at a national level. In two different ways – landscape and saudade –, Pascoaes transforms a poetry about the self into a poetry about Portuguese selfhood. Believing that the poet is a privileged interpreter of the mysteries of nature, the poet’s self is identified with the landscape of his homeland as seen from his window, which in turn represents the national landscape. According to his spiritualist pantheism, this lan‑dscape is considered by Pascoaes as having a «soul» made of saudade, such as the «soul» of the Portuguese people, such as the «soul» of the self. It can thus be noted that Pascoaes’ poetry, through several stylistic devices, mixes the construc‑tion of the self with the construction of the national identity.

Description

Keywords

Eu Paisagem Portugal Saudade Teixeira de Pascoaes Landscape Self

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Imprensa da Universidade de Coimbra