Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Andam faunos pelos bosques: erudição clássica num "faceto discorrer" sobre o "génio da espécie"

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
29385570.pdf1.2 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Andam faunos pelos bosques destaca-se na produção literária de Aquilino Ribeiro pela sugestão do fantástico, registada logo no título, e pela quantidade e variedade de manifestações do mundo greco-latino, pagão e cristão. O recurso aos faunos/Fauno enquadra-se na representação simbólica da força disruptiva do “génio da espécie”, que Aquilino introduz na sua Beira Alta natal de modo a problematizar o “debate entre sensualidade e espiritualidade”. O alegado Fauno, seguido por grupos de discípulas em busca de uma nova ordem moral e religiosa, e perseguido por detractores moralistas e despeitados, também ocasiona um aceso debate eclesiástico sobre a sua existência e pertença a Deus ou ao Diabo. Esta discussão propicia o recurso insistente a um substrato cultural que mistura a teologia com a erudição greco-latina profana, sublinhando equívocos e intolerâncias milenares. A convergência da herança cultural pagã e cristã acaba assim por ser um tópico crucial na tentativa aquiliniana de conciliar Eros e Cristo, conferindo à obra em análise uma notável riqueza e coerência.
Andam faunos pelos bosques stands out in the literary production of Aquilino Ribeiro due to the suggestion of the fantastic, inscribed in the title, and the quantity and variety of manifestations of the classical world, both pagan and Christian. The fauns / Faun appear within the framework of the symbolic representation of the disruptive force of the “genius of the species”, which Aquilino introduces in his native Beira Alta in order to problematize the “debate between sensuality and spirituality”. The alleged Faun, followed by groups of disciples in search of a new moral and religious order, and persecuted by moralistic and spiteful detractors, also causes a heated ecclesiastical debate about his existence and affiliation to God or the Devil. This discussion promotes the insistent use of a cultural substratum that mixes theology with profane Greek and Roman heritage, underlining centuries old misconceptions and intolerance. The convergence of pagan and Christian cultural heritage thus ends up being a crucial topic in Aquilino’s attempt to reconcile Eros and Christ, providing the novel with remarkable richness and coherence.

Description

Keywords

Aquilino Ribeiro Eros e Cristo Faunos Beira Alta Clero Herança greco-latina Eros and Christ Fauns Clergy Greco-latin heritage

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Imprensa da Universidade de Coimbra