Repository logo
 
Publication

Stigma among nursing students: before and after contact with people with mental disorders

dc.contributor.authorGil, Isabel Maria de Assunção
dc.contributor.authorSantos, José Carlos Pereira dos
dc.contributor.authorLoureiro, Luís Manuel de Jesus
dc.date.accessioned2021-06-09T15:29:38Z
dc.date.available2021-06-09T15:29:38Z
dc.date.issued2016-01-01
dc.description.abstractObjective: to examine nursing students’ attitudes and beliefs about mental illness and the mentally ill and the effect of clinical training on these beliefs and attitudes by comparing stigma before and after clinical teaching. Method: this is a pre-experimental study and the sample comprised 89 students on an undergraduate Nursing course, in Portugal, in 2010. Data were collected using a Mental Illness Beliefs Inventory and the translated and adapted Portuguese version of the Opinions about Mental Illness Scale. Results: the results related to beliefs and attitudes before and after clinical training reveal a statistically significant effect on the belief in incur-ability and the attitude towards social restriction. Conclusion: the clinical training contributes to a more positive outlook in nursing students’ beliefs and attitudes.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: analisar as crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem acerca dos doentes e doenças mentais e o efeito do ensino clínico nessas crenças e atitudes. Método: estudo de cariz pré-experimental que compara o estigma discente antes e após o ensino clínico. A amostra é constituída por 89 estudantes que frequentavam o Curso de Licenciatura em Enfermagem, em Portugal, em 2010. Como instrumentos de coleta de dados, foi utilizado o Inventário de Crenças acerca das Doenças Mentais e a versão portuguesa traduzida e adaptada da Escala de Opiniões sobre a Doença Mental. Resultados: Os resultados relacionados às crenças e atitudes, antes e após o ensino clínico, revelam um efeito estatisticamente significativo mais patente na crença na incurabilidade e atitude de restrição social. Conclusão: o ensino clínico contribui para uma perspetiva mais positiva em relação às crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.12957/reuerj.2016.12309pt_PT
dc.identifier.eid84979920529
dc.identifier.issn0104-3552
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/33552
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.subjectAttitudept_PT
dc.subjectBeliefspt_PT
dc.subjectMental disorderspt_PT
dc.subjectNursingpt_PT
dc.subjectStudentspt_PT
dc.subjectCrençaspt_PT
dc.subjectAtitudept_PT
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_PT
dc.subjectTranstornos mentaispt_PT
dc.titleStigma among nursing students: before and after contact with people with mental disorderspt_PT
dc.title.alternativeEstigma em estudantes de enfermagem: antes e depois do contacto com pessoas com transtornos mentaispt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.titleRevista Enfermagempt_PT
oaire.citation.volume23pt_PT
person.familyNameSantos
person.givenNameJosé
person.identifier.ciencia-id5018-E631-65FA
person.identifier.orcid0000-0003-1574-972X
person.identifier.ridM-5738-2013
person.identifier.scopus-author-id35105995300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication15e15b7a-13d6-4834-8d5c-99b4bcc14c9c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery15e15b7a-13d6-4834-8d5c-99b4bcc14c9c

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
12309_78462_1_PB.pdf
Size:
361.99 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
33333333.pdf
Size:
422.22 KB
Format:
Adobe Portable Document Format