Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Stigma among nursing students: before and after contact with people with mental disorders

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
12309_78462_1_PB.pdf361.99 KBAdobe PDF Download
33333333.pdf422.22 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Objective: to examine nursing students’ attitudes and beliefs about mental illness and the mentally ill and the effect of clinical training on these beliefs and attitudes by comparing stigma before and after clinical teaching. Method: this is a pre-experimental study and the sample comprised 89 students on an undergraduate Nursing course, in Portugal, in 2010. Data were collected using a Mental Illness Beliefs Inventory and the translated and adapted Portuguese version of the Opinions about Mental Illness Scale. Results: the results related to beliefs and attitudes before and after clinical training reveal a statistically significant effect on the belief in incur-ability and the attitude towards social restriction. Conclusion: the clinical training contributes to a more positive outlook in nursing students’ beliefs and attitudes.
Objetivo: analisar as crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem acerca dos doentes e doenças mentais e o efeito do ensino clínico nessas crenças e atitudes. Método: estudo de cariz pré-experimental que compara o estigma discente antes e após o ensino clínico. A amostra é constituída por 89 estudantes que frequentavam o Curso de Licenciatura em Enfermagem, em Portugal, em 2010. Como instrumentos de coleta de dados, foi utilizado o Inventário de Crenças acerca das Doenças Mentais e a versão portuguesa traduzida e adaptada da Escala de Opiniões sobre a Doença Mental. Resultados: Os resultados relacionados às crenças e atitudes, antes e após o ensino clínico, revelam um efeito estatisticamente significativo mais patente na crença na incurabilidade e atitude de restrição social. Conclusão: o ensino clínico contribui para uma perspetiva mais positiva em relação às crenças e atitudes dos estudantes de enfermagem.

Description

Keywords

Attitude Beliefs Mental disorders Nursing Students Crenças Atitude Estudantes de enfermagem Transtornos mentais

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue