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Are perceived benefits of HTPs consumption aiding smoking cessation?

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Abstract(s)

The tobacco industry has been facing several transformations considering that technology has evolved and health concerns have increased. Taking advantage of this trend, Philip Morris International (PMI) introduced IQOS in Portugal, converting several smokers to their heat-not-burn technology. Few independent studies have focused on the consumption of heated tobacco, both in terms of the motivations behind its consumption and the perceptions of its dangerousness. Therefore, this research's main objective is to identify and understand whether or not heated tobacco products are perceived as a smoking cessation product. This study explores the perception of heated tobacco consumption among Portuguese smokers and ex-smokers using one of the models identified in the literature review: The Health Belief Model (HBM). A conceptual model was developed based on its constructs and tested using data obtained through an online survey, that resulted in 247 valid answers. Data were analysed using the SPSS and SmartPLS programs. Results suggest that the perceived benefits of heated tobacco consumption have a reverse influence on the likelihood to quit smoking. Perceived threats of smoking (perceived Susceptibility and perceived Severity) were not considered reliable variables. From a practical point of view, the results indicate that heated tobacco products do not work as an auxiliary product in the intention to quit smoking, being, in some cases, an influential factor in the increase of smoking dependence.
A indústria do tabaco tem vindo a enfrentar várias transformações, com a evolução da tecnologia e o aumento das preocupações com a saúde. Aproveitando esta tendência, a Philip Morris International (PMI) introduziu o IQOS em Portugal, convertendo vários fumadores à sua tecnologia de tabaco aquecido. Poucos estudos independentes incidiram sobre o consumo do tabaco aquecido, tanto no que diz respeito às motivações para o seu consumo, como no que diz respeito às perceções da nocividade do mesmo. Assim sendo, o objetivo desta investigação é identificar e perceber se o tabaco aquecido é ou não percebido como um produto influenciador na cessação do tabagismo. O estudo visa explorar a perceção do consumo de tabaco aquecido entre fumadores e ex-fumadores portugueses, utilizando um dos modelos identificados na revisão de literatura: o Health Belief Model (HBM). A partir das suas componentes, elaborou-se um modelo conceptual que foi testado com recurso a dados obtidos através de um questionário online, do qual resultaram 247 respostas válidas. Os dados foram analisados com o auxílio dos programas SPSS e SmartPLS. Os resultados sugerem que os benefícios percebidos do consumo de produtos de tabaco aquecido têm uma influência inversa à intenção de deixar de fumar. Já as ameaças percebidas de fumar (perceção de suscetibilidade e perceção de gravidade) não foram consideradas como variáveis fiáveis. De um ponto de vista prático, os resultados indicam que o tabaco aquecido não funciona como um produto auxiliar à intenção de deixar de fumar, chegando, em certos casos, a aumentar a dependência do tabaco.

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Social marketing Health belief model IQOS Heated tobacco products Smoking cessation Marketing social Modelo de crença na saúde Produtos de tabaco aquecido Cessação do tabagismo

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