Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Dizer Deus numa era pós-secular : contributo da Educação Moral e Religiosa Católica à luz da reflexão a partir da Unidade Letiva 2 do 9º ano “Deus, o grande Mistério”

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202815056.pdf5.49 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório final da Prática de Ensino Supervisionada (PES) elaborado no âmbito do Mestrado em Ciências Religiosas – especialização em Educação Moral e Religiosa Católica tem como objetivo expor uma reflexão sobre o contributo educativo da Educação Moral e Religiosa Católica no momento de dizer Deus numa era tida como pós-secular. A PES foi realizada na EB 2,3 Pedro D’Orey da Cunha e a lecionação incidiu sobre a Unidade Letiva 2 do 9º ano “Deus, o grande Mistério”. A reflexão gira em torno das implicações que o processo de secularização introduziu na sociedade, sobretudo a Ocidental, e qual o lugar e contributo da(s) religião(ões) na atualidade cultural pós-secular. Articula-se, igualmente, o ensino religioso com a laicidade do Estado e do ensino, sublinhando a sua legitimidade e a fundamentação da sua presença na escola pública. O estudo culmina com o contributo educativo que a Educação Moral e Religiosa Católica oferece ao explorar o fenómeno religioso capacitando os alunos para poder dizer Deus, através da pessoa de Jesus Cristo, máxima revelação do Pai, encontrando n’Ele as respostas às inquietudes e o sentido última da existência humana.
This final report of Supervised Teaching Practice (PES) elaborated in the scope of the Master's Degree in Religious Sciences - specialisation in Catholic Moral and Religious Education aims to expose a reflection on the educational contribution of Catholic Moral and Religious Education at the moment of saying God in an age considered as post-secular. The PES was carried out at EB 2,3 Pedro D'Orey da Cunha and the teaching focused on the 2nd Unit of the 9th grade "God, the great Mystery". This reflection revolves around the implications that the secularization process has introduced in society, especially in Western society, and what is the place and contribution of religion(s) in the post-secular cultural actuality. Religious teaching is also articulated with the secularity of the State and of education, underlining its legitimacy and the justification for its presence in public schools. The study culminates with the educational contribution that Catholic Moral and Religious Education offers by exploring the religious phenomenon, enabling students to be able to say God, through the person of Jesus Christ, maximum revelation of the Father, finding in Him the answers to the concerns and the ultimate meaning of human existence.

Description

Keywords

Deus Secularização Religião Laicidade Ensino religioso Escola pública Fenómeno religioso Educação Moral e Religiosa Católica Jesus Cristo Sentido da vida God Secularization Religion Secularity Religious education Public school Religious phenomenon Catholic Moral and Religious Education Jesus Christ Meaning of life

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue