Repository logo
 
Publication

Creating targeted online career service interventions : survey of students’ career guidance needs in portuguese higher education

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorPinto, Joana Cristina Novais Carneiro
dc.contributor.authorKhurumova, Veronika
dc.date.accessioned2022-03-15T10:10:39Z
dc.date.available2022-03-15T10:10:39Z
dc.date.issued2022-01-28
dc.date.submitted2021-11
dc.description.abstractUnder modern economic conditions, universities have found themselves involved in a competition with each other in the developing market of educational services. Almost any higher educational institution nowadays faces a question of its alumni employability and the career services, among other initiatives, have been established in many universities to improve the competitiveness of their graduates in the labor market. Although the majority of universities in Portugal indicate the existence of a Career Office or a similar entity in the institution, the provision of career counselling services is not fully developed in many. In order to aid the development of career services, recipients’ (i.e. students’) specific requirements need to be assessed to support the understanding and meeting of expectations. What are the Portuguese students’ current career needs and intervention preferences? Which online career guidance intervention would be welcomed, if any? The present study addressed these questions by analyzing data from an online survey administered to 361 Portuguese higher education students. The findings indicate the preferred modalities for career interventions, the current career support needs and the likelihood of joining an online or computer-assisted career counseling service if it were made available by their university. The study’s findings can contribute to the promotion of students’ employability by providing recommendations on the development of Career Offices at Portuguese universities through the creation of targeted career guidance programs, including online interventions.pt_PT
dc.description.abstractNas atuais condições económicas, as universidades competem entre si no mercado de serviços educacionais. Praticamente todas as instituições de ensino superior enfrentam hoje em dia a questão da empregabilidade dos seus antigos alunos e os gabinetes de carreira, entre outras iniciativas, têm sido criados em muitas universidades para melhorar a competitividade dos seus licenciados no mercado de trabalho. Apesar da maioria das universidades em Portugal indicar a existência de um gabinete de carreiras ou entidade similar na instituição, nem sempre a oferta de serviços de aconselhamento de carreira está totalmente desenvolvida. Com a finalidade de apoiar o desenvolvimento destes serviços, as necessidades específicas dos seus destinatários (i.e., estudantes) devem ser avaliadas para apoiar a compreensão e o cumprimento das expectativas. Quais são as atuais necessidades de carreira e as preferências de intervenção dos estudantes universitários portugueses? Que tipo de intervenção online ou assistida por computador seria adequada? O presente estudo abordou essas questões através de questionário online administrado a 361 alunos do ensino superior português. Os resultados indicam quais as modalidades de intervenção de carreira preferidas, quais as necessidades atuais de apoio neste âmbito e, também, qual a probabilidade de utilizar um serviço de aconselhamento de carreira online ou assistido por computador, se fosse disponibilizado pela sua universidade. Os resultados podem contribuir para a promoção da empregabilidade dos alunos, dando recomendações para o desenvolvimento dos gabinetes de carreira nas universidades portuguesas, através da criação de programas de orientação e aconselhamento de carreira, incluindo intervenções online.pt_PT
dc.identifier.tid202955761pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/37017
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCareers officept_PT
dc.subjectNeeds assessmentpt_PT
dc.subjectHigher educationpt_PT
dc.subjectCareer interventionpt_PT
dc.subjectOnline and computer-assisted career guidancept_PT
dc.subjectGabinetes de carreirapt_PT
dc.subjectAvaliação de necessidadespt_PT
dc.subjectEnsino superiorpt_PT
dc.subjectIntervenção na carreirapt_PT
dc.subjectOrientação de carreira online e assistida por computadorpt_PT
dc.titleCreating targeted online career service interventions : survey of students’ career guidance needs in portuguese higher educationpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologia na Gestão e Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202955761.pdf
Size:
809.15 KB
Format:
Adobe Portable Document Format