Repository logo
 
Publication

Running against the schedule: are children exercising at the right time? A comment on the Portuguese education system

dc.contributor.authorAbreu, Ana Maria
dc.contributor.authorFrade, Isolina
dc.date.accessioned2021-08-11T14:15:15Z
dc.date.available2021-08-11T14:15:15Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractIntroduction: We have all pondered on the physical and emotional benefits of exercise and more often than not, we find ourselves associating exercise to health and wellbeing. However, recent scientific developments have brought into light several benefits of exercise that had not yet been addressed by the scientific community before. The benefits of exercise that reach beyond physical and mental wellbeing such as benefits for the brain and, more specifically, for cognition, attention, and executive functions are now under close investigation. Aim: These new insights render the education community powerful, as we have the tools to better our education system by simply applying these insights to benefit the learning process of our children. Materials and Methods: Here we explore the International success tales on the optimization of the benefits derived from physical exercise. In a pilot study, we investigated 219 schedules from 8 Secondary Schools in Greater Lisbon, and questioned teachers about their insights on learning and behavior in pre-theoretical disciplines Physical Education versus post-theoretical disciplines Physical Education. Results: Portuguese Schools seem to favor afternoon scheduling of Physical Education and the perceptions of teachers seem to point to Physical Education as an obstacle to the learning process of more theoretical disciplines. Conclusion: The international success tales show the importance of physical activity in the morning and clear learning benefits for more theoretical disciplines. Hence, we seek to explore these success tales, while discussing how the Portuguese Education System, but also each educational community, should emulate other countries that have put this newly obtained knowledge into practice.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: Já todos ponderámos acerca dos benefícios físicos e emocionais do exercício físico associando-o à saúde e bem-estar. No entanto, recentes desenvolvimentos científicos têm evidenciado diversos benefícios do exercício que não tinham, até agora, sido abordados. Pesquisas recentes colocaram sob escrutínio científico os benefícios do exercício também para a função cerebral - nomeadamente, para a cognição, atenção e funções executivas. Objetivo: Estes novos conhecimentos podem dar à comunidade educativa ferramentas para, fundamentadamente, alterar práticas que favoreçam o processo de aprendizagem das crianças e jovens. Materiais e Métodos: Aqui propomo-nos a explorar as práticas de sucesso que levam à otimização dos benefícios do exercício físico. Num estudo piloto investigámos 219 horários de 8 escolas secundárias da Grande Lisboa e questionámos os professores acerca do comportamento e aprendizagem nas disciplinas teóricas pré- ou pós-Educação Física. Resultados: As escolas parecem favorecer horários vespertinos e as percepções dos professores vão ao encontro da Educação Física como um obstáculo ao processo ensino-aprendizagem das disciplinas mais teóricas. Conclusão: Os relatos de sucesso internacionais mostram a importância da atividade física matutina e benefícios de aprendizagem claros para as disciplinas mais teóricas. Assim, procuramos que o Sistema Educativo Português, mas também cada comunidade educativa, possa encontrar nestes relatos, justificação para iniciar uma reflexão, conduzir os seus próprios projetos-piloto e colocar em prática estes novos conhecimentos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34632/cadernosdesaude.2020.9544pt_PT
dc.identifier.issn1647-0559
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34525
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectPhysical educationpt_PT
dc.subjectSchool exercisept_PT
dc.subjectCognitionpt_PT
dc.subjectPortuguese education systempt_PT
dc.subjectEducação físicapt_PT
dc.subjectExercício escolarpt_PT
dc.subjectCogniçãopt_PT
dc.subjectSistema educativo portuguêspt_PT
dc.titleRunning against the schedule: are children exercising at the right time? A comment on the Portuguese education systempt_PT
dc.title.alternativeA correr em contra-horário: estarão as crianças a exercitar-se à hora certa? Um comentário ao sistema educativo portuguêspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage40pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage33pt_PT
oaire.citation.titleCadernos de Saúdept_PT
oaire.citation.volume12pt_PT
person.familyNameAbreu
person.familyNameFrade
person.givenNameAna Maria
person.givenNameIsolina
person.identifierN-1670-2016
person.identifier.ciencia-idC21C-0A02-C0A8
person.identifier.orcid0000-0003-4067-0386
person.identifier.orcid0000-0003-0045-4849
person.identifier.scopus-author-id37036768300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication53d25ab4-a84c-496e-813b-c7f3ca87bf30
relation.isAuthorOfPublicationf38f5b4d-9bac-4ac1-b20f-da55f90f979b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery53d25ab4-a84c-496e-813b-c7f3ca87bf30

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
37684648.pdf
Size:
242.06 KB
Format:
Adobe Portable Document Format