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Internacionalizações rápidas na indústria da iluminação decorativa : estudos de caso em Portugal e no Reino Unido

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The rapid internationalization of companies is a phenomenon that, over the years, has gained more and more traction within the scientific community (Zahra, 2005; and Coviello, 2015). Even with the growth of curiosity for this peculiar aspect of internationalization, the creative industries rarely show themselves as the focus of these studies, with a tendency for traditional and technological industries to exist. The study of this phenomenon was popularized by Oviatt and McDougall in 1994, who, by identifying research gaps within the study of the internationalization process of companies, decided to orient their research in order to try to fill these gaps. This mfa serves the same purpose. Since there is a flaw in the study of the theme of rapid internationalization in the creative industries, more specifically in the decorative lighting industry, it is necessary to make their stories, processes and similarities known. Thus, it is important to ask ourselves about the phenomenon of rapid internationalization in the decorative lighting industry. To answer this question, two companies were chosen, one English and one Portuguese, in order to become aware of their different experiences and business realities that brought about the same end: rapid internationalization. The result obtained from the analysis of the case studies made it possible to find similarities between the companies and the bibliographic review carried out that served as support for this mfa. We can also conclude that, even companies with different economic and temporal realities and different internationalization processes, but with a business mindset and equal goals, end up becoming highly internationalized in a short period of time.
A rápida internacionalização de empresas é um fenómeno que, ao longo dos anos, tem ganho cada vez mais tração dentro da comunidade científica (Zahra, 2005; e Coviello, 2015). Mesmo com o crescimento da curiosidade por este aspeto peculiar de internacionalização, as indústrias criativas raramente se mostram como o foco destes estudos, existindo sempre a tendência para as indústrias tradicionais e tecnológicas. O estudo deste fenómeno foi popularizado por Oviatt e McDougall em 1994 que, identificando lacunas de investigação dentro do estudo do processo de internacionalização das empresas, decidem orientar a sua pesquisa de forma a tentar colmatar estas falhas. Este tfm serve o mesmo propósito. Sendo que existe uma falha no estudo da temática de rápida internacionalização nas indústrias criativas, mais propriamente na indústria da iluminação decorativa, torna-se necessário dar a conhecer as suas histórias, processos e semelhanças. Assim, importa questionarmo-nos sobre o fenómeno da rápida internacionalização na indústria da iluminação decorativa. Para responder a esta questão foram escolhidas duas empresas, uma inglesa e uma portuguesa, a fim de nos apercebermos das suas diferentes experiências e realidades empresariais que colmataram no mesmo fim: uma rápida internacionalização. O resultado obtido da análise dos casos de estudo permitiu encontrar semelhanças entre as empresas e a revisão bibliográfica efetuada, que serviu de suporte a este tfm. Podemos, também, concluir que, mesmo as empresas com realidades económicas e temporais diferentes e processos de internacionalização distintos, mas com uma mentalidade empresarial e objetivos iguais, acabam por se tornar altamente internacionalizadas num curto espaço de tempo.

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Internationalization Born-again global Internationalization models Creative Industries Internacionalização Born global Modelos de Internacionalização Indústrias criativas

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