Repository logo
 
Publication

Oblivious to the story: the case of the shooter game RIO

dc.contributor.authorCardoso, Eduardo Prado
dc.date.accessioned2021-12-21T10:16:57Z
dc.date.available2021-12-21T10:16:57Z
dc.date.issued2021-02-22
dc.description.abstractThe article proposes a reading of the modes in which a Brazilian videogame pre-released in 2020, titled RIO — Raised in Oblivion, portrays the favelas as spaces of violence and appropriation of older —yet present— imaginaries about those environments. Retrieving Elite Squad (Tropa de Elite, directed by José Padilha in 2007) as a turning point in how shooting in Rio de Janeiro’s slums got fictionalized in the big screen — for its use of characters, documental narrative and transmedia techniques, the paper emphasizes postmodern qualities about RIO’s playability and storytelling, drawing from Lipovetsky (1989) and Lyotard (1989). New media theorists such as Bolter and Grusin (2000) and Turkle (1997) help us to recognize the singularities of the gaming experiences when it comes to comparing it to other media, and Soraya Murray (2018) bases our overall approach into the cultural fabric of a shooter game, inasmuch as we bring to the forefront the manner in which RIO borrows imaginations and dream-like scenarios of violence to serve a very impactful proposal of the favelas: they are spectacularized environs where otherness finds little to no human story substrate. In doing so, the present text intends to observe videogames produced in countries as inequal as Brazil as highly relevant artefacts to understanding how a certain perpetuation of violence representations of the favelas takes shape in society with new technology.pt_PT
dc.description.abstractO artigo propõe uma leitura sobre os modos em que o videojogo brasileiro RIO — Raised in Oblivion (cujo pré-lançamento se deu em 2020) retrata as favelas como espaços de violência e apropriação de imaginários anteriores —mas ainda presentes— sobre esses ambientes. Ao recuperar Tropa de Elite (realizado por José Padilha, em 2007) como criador de outros vocabulários ficcionais no cinema, a envolver o “subir o morro atirando” (pelo seu uso particular de personagens, narrativas documentais e técnicas transmedia), o artigo enfatiza qualidades pós-modernas na jogabilidade e storytelling de RIO, através de conceitos de Lipovetsky (1989) e Lyotard (1989). Teóricos dos novos media como Bolter e Grusin (2000) e Turkle (1997) auxiliam-nos no reconhecimento de singularidades do videojogo no que tange à comparação a outros media, e Soraya Murray (2018) serve-nos de base à nossa aproximação teórica aos videojogos de tiro, uma vez que detectamos nos imaginários e fantasias de violência construídos em RIO e emprestados de outros discursos, um potencial impacto sobre como as favelas são percebidas: quer seja, sítios espetacularizados onde a alteridade encontra pouco ou nenhum refúgio narrativo. Ao tomar tal curso, esta comunicação procura interpretar os videojogos produzidos em localidades tão desiguais quanto o Brasil como artefatos altamente relevantes para se entender as bases em que as representações de violência nas favelas tomam forma através de novas tecnologias.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34623/gswa-sa19pt_PT
dc.identifier.eid85135228127
dc.identifier.issn2184-8661
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/36227
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectViolence and videogamespt_PT
dc.subjectShooter gamespt_PT
dc.subjectBrazilian cinema in the 2000'spt_PT
dc.subjectPostmodernitypt_PT
dc.subjectFavela representationspt_PT
dc.subjectViolência e videojogospt_PT
dc.subjectJogos de tiropt_PT
dc.subjectCinema brasileiro nos anos 2000pt_PT
dc.subjectPós-modernidadept_PT
dc.subjectRepresentações da favelapt_PT
dc.titleOblivious to the story: the case of the shooter game RIOpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage38pt_PT
oaire.citation.startPage32pt_PT
oaire.citation.titleRotura - Revista de Comunicação, Cultura e Artespt_PT
oaire.citation.volume1pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
39952059.pdf
Size:
416.6 KB
Format:
Adobe Portable Document Format