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The COVID-19 vaccination agenda. European and portuguese official sources’ performance in Facebook, Instagram, Twitter and Linkedin

dc.contributor.authorSantos, Clara Almeida
dc.contributor.authorMagalhães, Olga Estrela
dc.contributor.authorBurnay, Catarina Duff
dc.contributor.authorAraújo, Rita
dc.date.accessioned2023-03-29T13:55:36Z
dc.date.available2023-03-29T13:55:36Z
dc.date.issued2021-07
dc.description.abstractThe authorization for the vaccine against Covid-19 and the beginning of the vaccination in the European Union represent a very singular moment in several dimensions, including strategic communication. In the context of a pandemic and an infodemic-an epidemic also recognized by the World Health Organization (WHO) characterized by the abnormal increase of information on a given subject carrying the risk of severe disinformation phenomena-the need for authorities (both Portuguese and European) to convey accurate information and to maintain a communicative proximity is crucial. In these circumstances, online social networks represent ineluctable channels to deliver official information. In this article, we analyze how the European Commission, the European Medicines Agency (EMA), the WHO Regional Office for Europe, the European Centre for Disease Prevention and Control, the Representation of the European Commission in Portugal, the Portuguese Government, the Portuguese Directorate-General of Health, and the Portuguese National Health Service have used Facebook, Instagram, Twitter and LinkedIn to communicate the vaccination during one month since the EMA’s authorization (21st December 2020). All posts from the referred sources on the four social networks (719 occurrences) were collected and content analysis methods were then applied. The results show that both Portuguese and European official sources use social media to convey authoritative information about the vaccination against Covid-19: more than one third of the posts analyzed link to institutional websites and more than half the publications have an informative framing. On the other hand, the analyze suggests that there is a strong political capitalization of the momentum of hope. This exploratory study case shows the importance of social media analysis in the context of the Covid-19.pt_PT
dc.description.abstractA autorização da primeira vacina contra a Covid-19 e o início da vacinação na União Europeia constituem um momento muito singular a vários níveis. Em pleno contexto de pandemia e de infodemia – epidemia também reconhecida pela Organização Mundial de Saúde (OMS) que consiste no aumento anormal de informação sobre determinado tema específico e que acarreta o risco de multiplicação de fenómenos graves de desinformação – a necessidade de transmitir informação e de manter uma proximidade comunicativa por parte das entidades oficiais (europeias e nacionais) responsáveis pelo processo de vacinação é imperiosa. Neste artigo, analisa-se a forma como Comissão Europeia (CE), Agência Europeia do Medicamento (AEM), OMS - Gabinete para a Europa (OMS - GE), Centro Europeu para a Prevenção e Controlo de Doenças (CEPCD), Representação Portuguesa da Comissão Europeia (RepCE), Governo de Portugal (Gov/PT), Direção Geral da Saúde (DGS), Serviço Nacional de Saúde (SNS) utilizam as redes sociais digitais Facebook, Instagram, Twitter e LinkedIn para comunicar a vacinação durante um mês, a partir da data de autorização da vacina pela AEM (21/12/2020). Para tal, foram recolhidas todas as publicações das fontes referidas nas quatro redes, totalizando719 ocorrências às quais foram aplicadas técnicas de análise de conteúdo. Os resultados mostram que as fontes oficiais portuguesas e europeias usam as redes sociais digitais para dar acesso a informação confiável sobre vacinação contra a Covid-19: mais de um terço dos posts analisados têm hiperligações para websites institucionais e mais de metade revelam um enquadramento informativo. Por outro lado, a análise sugere a existência de um forte aproveitamento do momento para capitalizar a esperança como ativo político. Este estudo de caso, de caráter exploratório, mostra a importância da análise dos media sociais no contexto da campanha de vacinação contra a Covid-19.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.26619/1647-7251.DT21.11pt_PT
dc.identifier.eid85140977975
dc.identifier.issn1647-7251
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40756
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCovid-19pt_PT
dc.subjectDisinformationpt_PT
dc.subjectEuropean Unionpt_PT
dc.subjectSocial mediapt_PT
dc.subjectVaccinationpt_PT
dc.subjectVacinaçãopt_PT
dc.subjectRedes sociais digitaispt_PT
dc.subjectDesinformaçãopt_PT
dc.subjectUnião Europeiapt_PT
dc.titleThe COVID-19 vaccination agenda. European and portuguese official sources’ performance in Facebook, Instagram, Twitter and Linkedinpt_PT
dc.title.alternativeA agenda da vacinação contra a COVID-19. A atuação de fontes oficiais europeias e portuguesas no Facebook, Instagram, Twitter e Linkedinpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage179pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage157pt_PT
oaire.citation.titleJanus.netpt_PT
oaire.citation.volume12pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

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