Repository logo
 
Publication

Jerónimo Martins Agribusiness : a case study on vertical integration

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo Alexandre Mendes Ramos
dc.contributor.authorCastanheira, Catarina Teixeira da Veiga
dc.date.accessioned2019-12-20T14:07:23Z
dc.date.issued2019-05-10
dc.description.abstractThis case study aims to present and explain the case of vertical integration of Jerónimo Martins Agribusiness by the parent company, Jerónimo Martins, a Portuguese company which operates within the food retail industry. For a company with over 225 years of experience in the food retail business, the decision to invest in the production of strategic products came as a surprise. But this is what distinguishes Jerónimo Martins. It is an innovative company, that, by challenging itself, brings new ways and ideas into the market. As a learning tool, this thesis will explore the definition of vertical integration, why it was a possibility for Jerónimo Martins as well as which areas they chose to vertically integrate and why. The ultimate goal of this thesis is to map the company’s process of vertical integration by mirroring the main strategic decisions and challenges over the last 5 years. Furthermore, picking up on the strategy implemented by Jerónimo Martins in Madeira, this thesis will also explore the concept of joint venture as an alternative option for companies that consider expanding their operations.pt_PT
dc.description.abstractEste case study pretende apresentar o caso de integração vertical da Jerónimo Martins Agroalimentar, empresa do Grupo Jerónimo Martins, um grupo português que atua no sector da distribuição alimentar. Para uma empresa com mais de 225 anos de experiência no setor da distribuição alimentar, a decisão de iniciar a produção de produtos-chave foi uma surpresa. Mas é isto que distingue a Jerónimo Martins. É uma empresa inovadora, que, ao desafiar-se, introduz novos caminhos e ideias neste mercado. Como ferramenta de aprendizagem, esta dissertação irá explorar a definição de integração vertical e porque foi uma possibilidade para o grupo. Irá também analisar as áreas que a empresa elegeu para iniciar este projeto e os motivos dessa decisão. O objetivo final deste trabalho será traçar o caminho percorrido pela empresa neste processo de integração vertical ao explicitar as principais decisões estratégicas e os desafios que enfrentaram nestes últimos cinco anos. Ademais, será também trabalhado o conceito de joint venture, com ligação à estratégia utilizada pela Jerónimo Martins Agroalimentar na Madeira, como estratégia alternativa para empresas que pretendem expandir as suas atividades.pt_PT
dc.identifier.tid202270610pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29004
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectVertical integrationpt_PT
dc.subjectJoint venturespt_PT
dc.subjectStrategypt_PT
dc.subjectCooperative alliancespt_PT
dc.subjectAgri-foodpt_PT
dc.subjectChanges in consumerspt_PT
dc.subjectBackward integrationpt_PT
dc.subjectRetail industrypt_PT
dc.subjectIntegração verticalpt_PT
dc.subjectEstratégiapt_PT
dc.subjectAlianças cooperativaspt_PT
dc.subjectAgroalimentarpt_PT
dc.subjectMudanças no consumidorpt_PT
dc.subjectIntegração vertical a montantept_PT
dc.subjectIndústria do retalhopt_PT
dc.titleJerónimo Martins Agribusiness : a case study on vertical integrationpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Catarina Castanheira - 152117049.pdf
Size:
1.19 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: