Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Jerónimo Martins Agribusiness : a case study on vertical integration

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Catarina Castanheira - 152117049.pdf1.19 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This case study aims to present and explain the case of vertical integration of Jerónimo Martins Agribusiness by the parent company, Jerónimo Martins, a Portuguese company which operates within the food retail industry. For a company with over 225 years of experience in the food retail business, the decision to invest in the production of strategic products came as a surprise. But this is what distinguishes Jerónimo Martins. It is an innovative company, that, by challenging itself, brings new ways and ideas into the market. As a learning tool, this thesis will explore the definition of vertical integration, why it was a possibility for Jerónimo Martins as well as which areas they chose to vertically integrate and why. The ultimate goal of this thesis is to map the company’s process of vertical integration by mirroring the main strategic decisions and challenges over the last 5 years. Furthermore, picking up on the strategy implemented by Jerónimo Martins in Madeira, this thesis will also explore the concept of joint venture as an alternative option for companies that consider expanding their operations.
Este case study pretende apresentar o caso de integração vertical da Jerónimo Martins Agroalimentar, empresa do Grupo Jerónimo Martins, um grupo português que atua no sector da distribuição alimentar. Para uma empresa com mais de 225 anos de experiência no setor da distribuição alimentar, a decisão de iniciar a produção de produtos-chave foi uma surpresa. Mas é isto que distingue a Jerónimo Martins. É uma empresa inovadora, que, ao desafiar-se, introduz novos caminhos e ideias neste mercado. Como ferramenta de aprendizagem, esta dissertação irá explorar a definição de integração vertical e porque foi uma possibilidade para o grupo. Irá também analisar as áreas que a empresa elegeu para iniciar este projeto e os motivos dessa decisão. O objetivo final deste trabalho será traçar o caminho percorrido pela empresa neste processo de integração vertical ao explicitar as principais decisões estratégicas e os desafios que enfrentaram nestes últimos cinco anos. Ademais, será também trabalhado o conceito de joint venture, com ligação à estratégia utilizada pela Jerónimo Martins Agroalimentar na Madeira, como estratégia alternativa para empresas que pretendem expandir as suas atividades.

Description

Keywords

Vertical integration Joint ventures Strategy Cooperative alliances Agri-food Changes in consumers Backward integration Retail industry Integração vertical Estratégia Alianças cooperativas Agroalimentar Mudanças no consumidor Integração vertical a montante Indústria do retalho

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue