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Circular economy : behaviours, attitudes, and knowledge of college students in Portugal

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCastro, Alberto João Coraceiro de
dc.contributor.advisorLeitão, Alexandra Paula Branco Pinto
dc.contributor.authorAlves, Márcia Neto
dc.date.accessioned2022-09-12T15:47:27Z
dc.date.available2023-03-12T01:30:33Z
dc.date.issued2022-07-12
dc.date.submitted2022-05
dc.description.abstractThe growing threat of climate change and the scarcity of resources have posed challenges to the planet's long-term viability. It is in this framework that the need to move towards a sustainable economic model arises. As a result, the circular economy emerges as a feasible alternative to the linear economy, aiming to limit the consumption of virgin raw materials and close product life cycles. Instead of discarding goods as waste, the circular economy aims to reintroduce them into the market through procedures such as reuse, recycling, and repair, among others. However, the transition not only implies an effort of industries, governments, and businesses but also the efforts of consumers. Consumers play a key role in this economic transition since the consumer initiates the entire supply chain process. As a result, consumer participation and interest determine whether circular models succeed or fail. Given the importance of the consumer in the economic transformation, this dissertation aims to evaluate the behaviours and attitudes of Portuguese college students toward the circular economy, as well as their level of awareness of the concept. To address the identified research questions, an online questionnaire was conducted. The results show that students have a positive attitude towards this type of economy and engage in circular behaviours. However, regarding less common circular behaviours and attitudes, students reveal a negative attitude and unwillingness to adopt actions related to the purchase of remanufactured and second-hand products, as well as new circular business models, such as product-service systems and sharing economy. Furthermore, students associate the circular economy concept not only with the recycling principle and 4Rs but also with the principles of zero waste and shared resources, associating less with the premise of closing the life cycle of products/materials.pt_PT
dc.description.abstractO crescente problema das alterações climáticas e a escassez dos recursos tem colocado desafios à sustentabilidade do planeta Terra. É neste paradigma que surge a necessidade de transitar para um modelo económico sustentável. Assim, a economia circular emerge como um modelo económico alternativo à economia linear, procurando reduzir a utilização de matéria-prima virgem e fechar o ciclo de vida dos produtos. Ao invés dos produtos serem descartados como lixo, a economia circular pretende que o produto seja inserido novamente no mercado através de processos como a reutilização, reciclagem, reparo, entre outros. No entanto, a transição económica linear-circular não só implica um esforço por parte das indústrias, governos e empresas, como também dos consumidores. Os consumidores têm um papel primordial nesta transição económica, na medida em que é o próprio consumidor que inicia todo o processo da cadeia de abastecimento. Logo, o sucesso ou insucesso dos modelos circulares depende da participação e interesse do consumidor. Dada a importância do consumidor na transição económica, a presente dissertação pertente avaliar quais são os comportamentos e as atitudes dos estudantes universitários portugueses sobre a economia circular, bem como o seu nível de conhecimento sobre o conceito. De modo a dar resposta às questões de investigação, optou-se por realizar um questionário online. Os resultados demonstram que os estudantes têm uma atitude positiva sobre este tipo de economia e praticam comportamentos circulares. Contudo, no que toca a comportamentos e atitudes circulares menos comuns, a população-alvo revela uma atitude negativa e indisponibilidade na adoção de ações referentes à compra de produtos remanufacturados e em segunda mão, bem como aos novos modelos de negócio circulares, como os sistemas de produto-serviço e a economia de partilha. Além disso, os resultados revelam que os estudantes associam o conceito de economia circular não só ao princípio de reciclagem e 4Rs, como também aos princípios de zero desperdício e recursos partilhados.pt_PT
dc.identifier.tid203043030pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38852
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCircular economypt_PT
dc.subjectCollege studentspt_PT
dc.subjectBehaviourspt_PT
dc.subjectAttitudes knowledgept_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.subjectEconomia circularpt_PT
dc.subjectEstudantes universitáriospt_PT
dc.subjectComportamentospt_PT
dc.subjectAtitudespt_PT
dc.subjectConhecimentopt_PT
dc.titleCircular economy : behaviours, attitudes, and knowledge of college students in Portugalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

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