Repository logo
 
Publication

The body and sound as stimulators of interactive processes in young people with special educational needs

dc.contributor.authorLamounier, Slavisa
dc.contributor.authorLopes, Paulo Ferreira
dc.date.accessioned2024-03-19T11:06:25Z
dc.date.available2024-03-19T11:06:25Z
dc.date.issued2019-09-30
dc.description.abstractIntroduction: Inserted in the development of a digital musical instrument, the Digital Sock, we present in this document the results obtained from the analysis of the psycho-pedagogical interactive cycle in which we investigate the instrument as a sound stimulation tool in interactive processes between body-instrument-environment. Objetives: Analysis of the psych pedagogical interaction cycle that investigates the relationship between body and sound, with the new instrument, the Digital Sock, as a stimulating device for communicational processes. Methods: The methodology used for this investigation was action research. In the first phase, we conducted a psychopedagogical intervention with young people in Special Education. In the second phase, we conducted a Case Study with a young man diagnosed with Autism Spectrum Disorder. For data collection we used audiovisual media and field diary, focused interview, participant observation and document analysis. For the interpretation of the data we performed the discourse analysis and the content analysis. The acting model used during the two phases of practical intervention prioritized the integration of music and body movement (Dalcroze, 1920; Pederiva, 2004; Santiago, 2008; Storolli, 2011); the formation of the scenic gesture (Laban, 1978; Katz, 2005; Miller, 2007; Greiner & Amorim, 2010; Miller, 2012; Amaral, 2015; Roquet, 2017); ludic practice (Lapierre, 1982; Fonseca, 2001; Acouturier & Lapierre, 2004; Vieira, Batista & Lapierre, 2005); creative improvisation (Nordoff & Robins, 1959; Bruscia, 1999) and the belief that sound and music enable peer communication (Benenzon, 1981; Whipple, 2004). Results: The body-sound relationship as a means of expression has shown to be able to stimulate creative processes and the development of critical and reflexive thinking. All the activities developed during the meetings prioritized the body-sound relationship. The analysis of the narratives showed that the message propagated by the sock (the sonority) was understood as a reaction to the sound heard during the exercise (with individual encoding and decoding) and expressed through the eyes of the hands, facial expression and body balance-subtle movements, more visible than the broad movements. Conclusions: The interpretation of the data led us to conclude that Digital Sock, perceived as a psychopedagogical tool for sound and gestural stimulation, favours the development of scenic-musical narratives in young people with Special Educational Needs.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: Inserido no âmbito do desenvolvimento de um instrumento musical digital, o Digital Sock, apresentamos neste documento os resultados obtidos da análise do ciclo interativo psicopedagógico no qual investigamos o instrumento como ferramenta de estimulação sonora em processos interativos entre corpo-instrumento-ambiente. Objetivos: Análise do ciclo de interação psicopedagógica que investiga a relação entre corpo e som, com o novo instrumento, o Digital Sock, como dispositivo estimulador de processos comunicacionais. Métodos: A metodologia utilizada para esta investigação foi a investigação-ação. Na primeira fase, realizamos uma intervenção psicopedagógica com jovens em Educação Especial. Na segunda fase, realizamos um Estudo de Caso com um jovem diagnosticado com Perturbação do Espectro do Autismo. Para a recolha dos dados utilizámos os meios audiovisuais e o diário de campo, a entrevista focalizada, a observação participante e a análise documental. Para a interpretação dos dados realizámos a análise do discurso e a análise de conteúdo. O modelo de atuação utilizado durante as duas fases da intervenção prática priorizou a integração da música e do movimento corporal (Dalcroze, 1920; Pederiva, 2004; Santiago, 2008; Storolli, 2011); a formação do gesto cénico (Laban, 1978; Katz, 2005; Miller, 2007; Greiner & Amorim, 2010; Miller, 2012; Amaral, 2015; Roquet, 2017); a prática lúdica (Lapierre, 1982; Fonseca, 2001; Acouturier & Lapierre, 2004; Vieira, Batista & Lapierre, 2005); a improvisação criativa (Nordoff & Robins, 1959; Bruscia, 1999) e a crença de que o som e a música permitem a comunicação entre pares (Benenzon, 1981; Whipple, 2004). Resultados: A relação corpo-som como meio de expressão demonstrou ser capaz de estimular processos criativos e o desenvolvimento do pensamento crítico e reflexivo. Todas as atividades desenvolvidas durante as reuniões priorizaram a relação corpo-som. A análise das narrativas mostrou que a mensagem propagada através da meia (a sonoridade) era entendida como uma reação ao som ouvido durante o exercício (com codificação e decodificação individual) e expressa através dos olhos das mãos, expressão facial e equilíbrio corporal - movimentos subtis, mais visíveis que os movimentos amplos. Conclusões: A interpretação dos dados levou-nos a concluir que o Digital Sock, percebido como ferramenta psicopedagógica de estimulação sonora e gestual, favorece o desenvolvimento de narrativas cénico-musicais em jovens com Necessidades Educativas Especiais.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.29352/mill0210.06.00252pt_PT
dc.identifier.eid85180687145
dc.identifier.issn1647-662X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44315
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectBody Soundpt_PT
dc.subjectDigital Sockpt_PT
dc.subjectInteractivitypt_PT
dc.subjectSound-Motor Stimuluspt_PT
dc.subjectSpecial Educational Needspt_PT
dc.subjectNecessidades educacionais especiaispt_PT
dc.subjectEstímulo sonoro-motorpt_PT
dc.subjectSom corporalpt_PT
dc.subjectInteratividadept_PT
dc.subjectDigital sockpt_PT
dc.titleThe body and sound as stimulators of interactive processes in young people with special educational needspt_PT
dc.title.alternativeO corpo e o som como estimuladores dos processos interativos em jovens com necessidades educativas especiaispt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage67pt_PT
oaire.citation.issue10pt_PT
oaire.citation.startPage61pt_PT
oaire.citation.titleRevista Milleniumpt_PT
oaire.citation.volume2019pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
76529107.pdf
Size:
867.17 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: