Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The body and sound as stimulators of interactive processes in young people with special educational needs

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
76529107.pdf867.17 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Introduction: Inserted in the development of a digital musical instrument, the Digital Sock, we present in this document the results obtained from the analysis of the psycho-pedagogical interactive cycle in which we investigate the instrument as a sound stimulation tool in interactive processes between body-instrument-environment. Objetives: Analysis of the psych pedagogical interaction cycle that investigates the relationship between body and sound, with the new instrument, the Digital Sock, as a stimulating device for communicational processes. Methods: The methodology used for this investigation was action research. In the first phase, we conducted a psychopedagogical intervention with young people in Special Education. In the second phase, we conducted a Case Study with a young man diagnosed with Autism Spectrum Disorder. For data collection we used audiovisual media and field diary, focused interview, participant observation and document analysis. For the interpretation of the data we performed the discourse analysis and the content analysis. The acting model used during the two phases of practical intervention prioritized the integration of music and body movement (Dalcroze, 1920; Pederiva, 2004; Santiago, 2008; Storolli, 2011); the formation of the scenic gesture (Laban, 1978; Katz, 2005; Miller, 2007; Greiner & Amorim, 2010; Miller, 2012; Amaral, 2015; Roquet, 2017); ludic practice (Lapierre, 1982; Fonseca, 2001; Acouturier & Lapierre, 2004; Vieira, Batista & Lapierre, 2005); creative improvisation (Nordoff & Robins, 1959; Bruscia, 1999) and the belief that sound and music enable peer communication (Benenzon, 1981; Whipple, 2004). Results: The body-sound relationship as a means of expression has shown to be able to stimulate creative processes and the development of critical and reflexive thinking. All the activities developed during the meetings prioritized the body-sound relationship. The analysis of the narratives showed that the message propagated by the sock (the sonority) was understood as a reaction to the sound heard during the exercise (with individual encoding and decoding) and expressed through the eyes of the hands, facial expression and body balance-subtle movements, more visible than the broad movements. Conclusions: The interpretation of the data led us to conclude that Digital Sock, perceived as a psychopedagogical tool for sound and gestural stimulation, favours the development of scenic-musical narratives in young people with Special Educational Needs.
Introdução: Inserido no âmbito do desenvolvimento de um instrumento musical digital, o Digital Sock, apresentamos neste documento os resultados obtidos da análise do ciclo interativo psicopedagógico no qual investigamos o instrumento como ferramenta de estimulação sonora em processos interativos entre corpo-instrumento-ambiente. Objetivos: Análise do ciclo de interação psicopedagógica que investiga a relação entre corpo e som, com o novo instrumento, o Digital Sock, como dispositivo estimulador de processos comunicacionais. Métodos: A metodologia utilizada para esta investigação foi a investigação-ação. Na primeira fase, realizamos uma intervenção psicopedagógica com jovens em Educação Especial. Na segunda fase, realizamos um Estudo de Caso com um jovem diagnosticado com Perturbação do Espectro do Autismo. Para a recolha dos dados utilizámos os meios audiovisuais e o diário de campo, a entrevista focalizada, a observação participante e a análise documental. Para a interpretação dos dados realizámos a análise do discurso e a análise de conteúdo. O modelo de atuação utilizado durante as duas fases da intervenção prática priorizou a integração da música e do movimento corporal (Dalcroze, 1920; Pederiva, 2004; Santiago, 2008; Storolli, 2011); a formação do gesto cénico (Laban, 1978; Katz, 2005; Miller, 2007; Greiner & Amorim, 2010; Miller, 2012; Amaral, 2015; Roquet, 2017); a prática lúdica (Lapierre, 1982; Fonseca, 2001; Acouturier & Lapierre, 2004; Vieira, Batista & Lapierre, 2005); a improvisação criativa (Nordoff & Robins, 1959; Bruscia, 1999) e a crença de que o som e a música permitem a comunicação entre pares (Benenzon, 1981; Whipple, 2004). Resultados: A relação corpo-som como meio de expressão demonstrou ser capaz de estimular processos criativos e o desenvolvimento do pensamento crítico e reflexivo. Todas as atividades desenvolvidas durante as reuniões priorizaram a relação corpo-som. A análise das narrativas mostrou que a mensagem propagada através da meia (a sonoridade) era entendida como uma reação ao som ouvido durante o exercício (com codificação e decodificação individual) e expressa através dos olhos das mãos, expressão facial e equilíbrio corporal - movimentos subtis, mais visíveis que os movimentos amplos. Conclusões: A interpretação dos dados levou-nos a concluir que o Digital Sock, percebido como ferramenta psicopedagógica de estimulação sonora e gestual, favorece o desenvolvimento de narrativas cénico-musicais em jovens com Necessidades Educativas Especiais.

Description

Keywords

Body Sound Digital Sock Interactivity Sound-Motor Stimulus Special Educational Needs Necessidades educacionais especiais Estímulo sonoro-motor Som corporal Interatividade Digital sock

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue