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What is the impact of influential marketing on generation Z's purchase intention?

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Abstract(s)

In today's digital era, social media influencers play a pivotal role in shaping consumer behaviour among Generation Z individuals. This master's thesis explores how Generation Z consumers in Portugal are influenced by trustworthiness, attractiveness, expertise and post credibility of social media influencers while making purchases. Structural Equation Modeling (SEM) approaches were utilized to collect and evaluate data from 143 Portuguese Generation Z participants who were actively utilizing social media through an online survey. The results showed that whereas attractiveness has a considerable impact on purchase intention, trustworthiness, expertise and post credibility did not have an impact on purchase intention. Theoretical implications suggest a need for deeper understanding of cultural (societal norms, values and beliefs) and demographic nuances (age and gender) influencing consumer behavior, while practical implications highlight the importance of prioritizing influencer selection based on attractiveness for marketers targeting Generation Z consumers in Portugal. Furthermore, this study acknowledges limitations related to sample homogeneity and suggests avenues for future research, including qualitative approaches and comparative studies across diverse cultural contexts.
Na era digital em que vivemos, os influenciadores digitais desempenham um papel crucial no comportamento do consumidor entre os membros da Geração Z. Esta tese de mestrado explora até que ponto e como os indivíduos desta geração são influenciados por fatores como a confiança no influenciador digital, a atratividade dos mesmos, a sua experiência e a credibilidade das suas publicações ao tomarem decisões de compra. Foram utilizados métodos como a Structural Equation Modelling (SEM) para analisar os dados de 143 participantes portugueses da geração Z através de um rigoroso inquérito online. Os resultados mostraram que enquanto o fator atratividade tem um impacto considerável na intenção de compra destes consumidores, os restantes fatores como a confiança, a experiência e a credibilidade das publicações não tem um impacto. As implicações teóricas sugerem a necessidade de uma compreensão mais profunda das nuances culturais (valores e costumes) e demográficas (idade e género) que influenciam o comportamento do consumidor, enquanto as implicações práticas destacam a importância de priorizar uma melhor seleção de influenciadores com base na atratividade dos mesmos para que as empresas, marcas e os seus profissionais de marketing consigam atrair os consumidores da Geração Z em Portugal. Além disso, este estudo reconhece limitações relacionadas com a homogeneidade da amostra de participantes e sugere caminhos para futuras pesquisas, incluindo abordagens qualitativas e estudos comparativos em contextos culturais.

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Social media influencers Generation Z Purchase intention Influencer marketing Portugal Influenciadores digitais Geração Z Intenção de compra Marketing de influência

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