Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O ensino da religião como resposta à laicização

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
51_article_150_1_10_20190808.pdf140.37 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O artigo pretende fornecer alguns argumentos em favor do ensino da religião nas escolas públicas, no contexto dos denominados estados laicos. Nesse sentido, evita-se qualquer tipo de argumentação confessional, incluindo o recurso a acordos entre os estados e as igrejas. Procura-se, antes, uma fundamentação nas diversas dimensões do próprio processo educativo. Nesse sentido, o ensino religioso pretenderia, em primeiro lugar, desenvolver o espírito (auto)crítico dos alunos, em relação à respetiva opção religiosa ou não religiosa; em segundo lugar, pretenderia explorar as concepções antropológicas que resultam de tradições religiosas, e que acabam por determinar certas opções éticas e políticas das sociedades; por último, o ensino religioso desenvolveria nos alunos o sentido do mistério, análogo ao sentido poético, que é fundamental para uma concepção mais completa do humano. O modo prático de articular estes argumentos com o atual esquema de funcionamento do ensino da religião constituiu um desafio em aberto.
This article intends to provide some arguments in favor of the teaching of the religion in the public schools, in the context of the denominated secular states. In this sense, any kind of confessional argument is avoided, including the appeal to agreements between states and churches. Rather, a foundation is sought in the various dimensions of the educational process itself. In this sense, religious education would, in the first place, develop the (self) critical spirit of the students, in relation to their religious or non religious choice; secondly, it would seek to explore the anthropological conceptions that result from religious traditions, and which eventually determine certain ethical and political choices of societies; finally, religious teaching would develop in students the sense of mystery, analogous to the sense of poetics, which is fundamental to a more complete conception of the human. The practical way of articulating these arguments with the current working scheme of the teaching of religion remains an open challenge.

Description

Keywords

Religião Ensino religioso Antropologia Escola Religion Religious education Anthopology School

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue