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Using sentiment analysis to predict Amazon ratings : a comparative study using dictionaries approaches

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlves, Paulo Alexandre Pimenta
dc.contributor.authorAmorim, Inês Bettencourt Martins
dc.date.accessioned2024-01-16T16:14:12Z
dc.date.available2024-01-16T16:14:12Z
dc.date.issued2023-10-31
dc.date.submitted2023-09
dc.description.abstractThis dissertation delves into the domain of sentiment analysis, a computational approach to detect and extract human sentiments from textual data. With the ever-increasing growth of online textual content, especially in the form of reviews, the need to accurately determine customer sentiment has never been more imperative. To explore the efficacy of lexicon-based sentiment analysis models, this study implements 9 models: VADER, TextBlob, NRC Lexicon, SentiWordNet, Pattern, AFINN, Opinion Lexicon, LabMT, and ANEW. These models are tested on an Amazon reviews dataset, which is uniquely accompanied by a rating system in which the accuracy of the sentiment extraction can be assessed. The study then further delves into a comparative analysis, collecting the performance of these models to discern their strengths, weaknesses, and overall utility.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação aborda o tema de Sentiment Analysis, uma técnica que permite detetar e extrair sentimentos humanos a partir de texto. Com o crescimento exponencial de dados sob a forma de texto online, particularmente nas avaliações dos consumidores, a necessidade de determinar com precisão os sentimentos destes nunca foi tão imperativo. Esta técnica é essencial para converter os dados textuais em informação que pode ser efetivamente utilizada. Para explorar a eficácia dos modelos de Sentiment Analysis na categoria de abordagem por Dicionário, este estudo implementa nove modelos: VADER, TextBlob, NRC Lexicon, SentiWordNet, Pattern, AFINN, Opinion Lexicon, LabMT e ANEW. Estes modelos são testados numa base de dados que contém avaliações da Amazon e classificações através das quais a precisão da extração de sentimento pode ser avaliada. O estudo aprofunda-se numa análise comparativa, avaliando o desempenho destes modelos para identificar os seus pontos fortes, fracos e a sua utilidade.pt_PT
dc.identifier.tid203439147pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/43609
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSentiment analysispt_PT
dc.subjectDictionary approachpt_PT
dc.subjectReviewspt_PT
dc.subjectRatingspt_PT
dc.subjectAmazonpt_PT
dc.subjectComparisonpt_PT
dc.subjectSentimentopt_PT
dc.subjectDicionáriopt_PT
dc.subjectAvaliaçõespt_PT
dc.subjectClassificaçõespt_PT
dc.subjectComparaçãopt_PT
dc.titleUsing sentiment analysis to predict Amazon ratings : a comparative study using dictionaries approachespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

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