Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O/a assistente social na educação: implicações para uma escola inclusiva

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
62091707.pdf264.06 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O Serviço Social desempenha um papel central na intervenção preventiva, assistencial e política na Educação em Portugal. A formação específica do assistente social, as competências especializadas, a metodologia de intervenção e a natureza do trabalho que realiza, tornam‐no um profissional privilegiado para agir, numa perspetiva de inclusão escolar e social, em cinco dimensões: aluno, família, instituição, comunidade e política. Mobilizando literatura de referência, nacional e internacional, propõe‐se apresentar o papel do assistente social no campo da Educação e as suas contribuições, e ensaia‐se implicações para o futuro. Conclui‐se que o profissional tece contributos relevantes no combate às desigualdades sociais inscritas na escola, traduzindo‐se em um ponto de referência para o desenho e desenvolvimento das políticas educativas e inclusivas. Consagra‐se a necessidade do investimento político e de produção de conhecimento científico nestes locais de intervenção.
Social Work performs a central role in preventive, assistance, and political interventions in Education in Portugal. The specific training of a social worker, the competences specialized competences, the intervention methodology and the nature of his/her work, make him/her become a privileged professional to act, in an educational and social inclusion’ perspective, in five dimensions: student, family, institution (school), community and politics. Mobilizing national and international literature, it is proposed to present the role of a social worker in the field of Education and his/ her contributions, and implications for the future. Conclusions indicate that a social worker comprises relevant contributions against social inequalities registered in schools, becoming a reference for the design and development of educational and inclusive policies. The need for political and academic investment is recommended.

Description

Keywords

Escola Inclusiva Serviço Social nas Escolas Educação Inclusão Social Prática Profissional Inclusive School School Social Work Education Social Inclusion Professional Practice

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue