Repository logo
 
Publication

Immersiveness in classical concerts in historical sites : the case of Pálácio Nacional de Queluz

datacite.subject.fosHumanidades::Outras Humanidadespt_PT
dc.contributor.advisorGonçalves, Diana Isabel Adriano
dc.contributor.authorVarrecoso, Beatriz Ventura Telhada Gonçalves
dc.date.accessioned2024-03-12T13:41:31Z
dc.date.embargo2025-03-12
dc.date.issued2024-02-09
dc.date.submitted2023-06
dc.description.abstractIn an increasingly visual world, live performing arts are continually exploring new technical and artistic dimensions to provide their audience with an immersive experience. There seems to be a growing tendency for historical sites to adopt an immersive approach to their cultural events, aided by their innate characteristics. Physical space by itself creates a particular ambience, and the layers of historical memory add meanings to the performative narratives through context and interpretations. This internship report aims to address some of the challenges and opportunities monument-hosts face when using the space in a multi-layered format, from the limited spatial changes allowed to the musical reenactments of the repertoire. The combination of historical memory preservation and reconstitution of the immaterial experiences of a given physical space fleshes out an innovative form of exploration of culturally relevant sites. In Parques de SintraMonte da Lua, S.A. (PSML), namely in Palácio Nacional de Queluz, there is a clear desire to incorporate into the visitor’s repertoire, the possibility of experiencing the space differently. The classical concerts in the historical site are an extension of the visit, through which governance can creatively contribute to the exploration of musical repertoire. Hence, we see a symbiotic relationship developing here between the monument-host and artists. The performative nature of the historical site benefits both the performers and the audience members. Immersiveness is interpreted in this report as the ultimate tool to bring together the continuum of historical memory and physical space in live performances. It is the experience of surrounding oneself with the performative space through the manipulation of the senses. The research strategy used is a qualitative analysis of literature focused on designing the performative space, of personal observation carried out during the internship, and of the different interviews with the cultural programmers, and director, as well as an examination of the data (quantitative and qualitative) collected throughout the internship at PSML.pt_PT
dc.description.abstractNum mundo cada vez mais visual, as artes performativas ao vivo estão continuamente a explorar novas dimensões técnicas e artísticas a fim de proporcionar ao seu público uma experiência imersiva. Parece haver uma tendência crescente para os locais históricos adotarem uma abordagem imersiva dos seus eventos culturais, ajudados pelas suas características inatas. O espaço físico por si só cria um ambiente particular, e as camadas da memória histórica acrescentam significados às narrativas performativas através do contexto e de interpretações. Este relatório de estágio visa abordar alguns dos desafios e oportunidades que os monumentos-anfitriões enfrentam quando utilizam o espaço num formato multifacetado, desde as limitadas mudanças espaciais permitidas até às encenações musicais do repertório. A combinação da preservação da memória histórica e da reconstituição das experiências imateriais de um determinado espaço físico, dá origem a uma forma inovadora de exploração de sítios culturalmente relevantes. Na Parques de Sintra-Monte da Lua, S.A. (PSML), nomeadamente no Palácio Nacional de Queluz, há um desejo claro de incorporar no repertório do visitante a possibilidade de experimentar o espaço de forma diferente. Os concertos clássicos no local histórico são uma extensão da visita através da qual a governação pode contribuir de forma criativa para a exploração do repertório musical. Assim, vemos aqui desenvolver uma relação simbiótica entre o monumento-anfitrião e os artistas. A natureza performativa do local histórico beneficia tanto os intérpretes como os membros do público. A imersividade é interpretada neste relatório como a derradeira ferramenta para reunir o continuum da memória histórica e do espaço físico nas atuações ao vivo. É a experiência de mergulhar no espaço performativo através da manipulação dos sentidos. A estratégia de investigação utilizada é análise qualitativa da literatura centrada na conceção do espaço performativo, da observação pessoal no decurso do estágio e das diferentes entrevistas com os programadores culturais, e com o diretor, bem como uma análise dos dados (quantitativos e qualitativos) recolhidos durante o estágio na PSML.pt_PT
dc.identifier.tid203539338pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44236
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectClassical concertspt_PT
dc.subjectHistorical sitespt_PT
dc.subjectMonument-hostpt_PT
dc.subjectImmersivenesspt_PT
dc.subjectPalácio Nacional de Queluzpt_PT
dc.subjectSpacept_PT
dc.subjectConcertos clássicospt_PT
dc.subjectSítios históricospt_PT
dc.subjectMonumento-anfitriãopt_PT
dc.subjectImersividadept_PT
dc.subjectEspaçopt_PT
dc.titleImmersiveness in classical concerts in historical sites : the case of Pálácio Nacional de Queluzpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Estudos de Culturapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203539338.pdf
Size:
9.51 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: