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Exploring factors impacting fashion choices for metaverse events

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Abstract(s)

Virtual fashion has garnered considerable attention as companies strive to stay up to date with emerging technologies and align with current trends. This study investigates the impact of virtual clothing's perceived attractiveness, perceived popularity, perceived novelty, and self-congruence with the displayed virtual clothes on the intention to purchase virtual clothes, considering also the moderating role of desire for uniqueness, social enhancement, social comparison, and fear of missing out (FOMO). We designed two online experiments (Total N = 271) to test the proposed model in two different contexts; a Metaverse party and a virtual work meeting. The results revealed differences between the two contexts: in the virtual work meeting scenario, virtual clothing perceived attractiveness and popularity were the most significant variables, while the Metaverse party condition exhibited higher scores in perceived novelty and self-congruence as drivers of purchase intention. Additionally, the thesis highlights a moderating role of the desire for uniqueness on the relation between perceived popularity and purchase intention, a moderating effect of social enhancement on the path between perceived attractiveness/perceived popularity and purchase intention, a moderating effect of social comparison on the relation between perceived popularity and purchase intention, and a moderating effect of FOMO on the path between perceived popularity and purchase intention. Drawing upon these findings, we discuss our theoretical contributions and offer managerial insights to retailers, proposing strategies for virtual clothing design.
A digitalização do setor da moda tem sido cada vez mais uma aposta das empresas, consequência da necessidade de resposta às novas tecnologias e tendências atuais. Este estudo investiga o impacto da atratividade percebida, popularidade percebida, novidade percebida, e auto-congruência das roupas virtuais, na intenção de compra dos consumidores, considerando também o papel moderador do desejo pela distintividade, desenvolvimento social, comparação social e “fear of missing out” (FOMO). Para testar o modelo de pesquisa, conduzimos dois questionários online (Total N = 271), considerando dois contextos distintos; uma festa no Metaverso e uma reunião de trabalho virtual. Os resultados revelam diferenças entre os dois contextos: no cenário - reunião de trabalho virtual, a atratividade e popularidade das roupas virtuais foram as variáveis mais significativas, sendo que, o contexto festa no Metaverso exibiu maior pontuação para os fatores novidade percebida e auto-congruência, como condutores da intenção de compra. Adicionalmente, realçamos um efeito moderador do desejo pela distintividade na relação entre a popularidade percebida e intenção de compra, um efeito moderador do desenvolvimento social na relação entre atratividade/popularidade percebidas e intenção de compra, um efeito moderador da comparação social na relação entre popularidade percebida e intenção de compra, e um efeito moderador do fator FOMO na relação entre popularidade percebida e intenção de compra. Com base nestes resultados, discutimos a nossa contribuição teórica e fornecemos aos retalhistas informação relevante para o design de roupas virtuais.

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Virtual fashion Purchase intention Perceived attractiveness Perceived popularity Perceived novelty Self-congruence Moda virtual Intenção de compra Atratividade percebida Popularidade percebida Novidade percebida Auto-congruência

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