Repository logo
 
Publication

Oversize packaging and sustainability : the case of ready-to-eat cereals in Portugal

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorDuarte, Paulo Alexandre de Oliveira
dc.contributor.authorRibeiro, Teresa Raquel dos Santos
dc.date.accessioned2017-11-28T09:14:38Z
dc.date.available2017-11-28T09:14:38Z
dc.date.issued2017-07-24
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractPackaging remains an under-researched topic, namely packaging size optimization. Packaging is central to the economic organization of food and to the sustainable companies’ logistics function. This research examines packaging oversizing in the breakfast cereal segment of the Portuguese market, in a study that analyzes a sample of 109 cereal packages. A substantial share of the ready-to-eat breakfast cereal brands analysed presented an excessive amount of package, which means they are oversized. The findings show that a reduction of 20% of package height for all the categories studied is feasible. The consumers’ awareness regarding carton box format oversizing on cereal packages and the consumers’ preferences regarding breakfast cereals is also evaluated. Finally, a reflection on the consequences of the superfluous package and the benefits of reducing the amount of ready-to-eat breakfast packages is presented in the conclusions.pt_PT
dc.description.abstractA embalagem continua a ser um tópico sub-pesquisado, nomeadamente no que concerne à otimização de tamanho vs contéudo. O papel da embalagem é basilar para a organização económica dos alimentos e para a função logística das empresas sustentáveis. A presente pesquisa analisa o sobre-dimensionamento da embalagem no segmento de cereais de pequeno-almoço do mercado português, num estudo que analisou uma amostra de 109 embalagens de cereais. Uma parcela substancial das marcas de cereais de pequeno-almoço analisadas apresentou uma quantidade excessiva de embalagem (cartão). Os resultados demonstram que uma redução de 20% da altura da embalagem para todas as categorias estudadas é viável. Também é avaliada a percepção dos consumidores quanto à dimensão das caixas de cartão dos pacotes de cereais e as preferências dos consumidores em relação aos cereais para o pequeno-almoço. Finalmente, uma reflexão sobre as consequências da embalagem supérflua e os benefícios de reduzir a quantidade da embalagem de cereais prontos-a-comer é apresentada nas conclusões.pt_PT
dc.identifier.tid201748312pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/23552
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPackage sizept_PT
dc.subjectWastept_PT
dc.subjectPackagingpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectBreakfast cereal packagingpt_PT
dc.subjectConsumer perceptionspt_PT
dc.subjectPackaging oversizingpt_PT
dc.subjectEmbalagempt_PT
dc.subjectDesperdíciopt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectEmbalagens de cereaispt_PT
dc.subjectPercepções dos consumidorespt_PT
dc.subjectDimensões da embalagempt_PT
dc.subjectCereais de pequeno-almoçopt_PT
dc.titleOversize packaging and sustainability : the case of ready-to-eat cereals in Portugalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketing

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
201748312.pdf
Size:
2.92 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: