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O papel do enfermeiro especialista na promoção da esperança em pais de crianças/jovens com doença crónica

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Abstract(s)

This report arises within the scope of the Master's Degree in Nursing in the area of specialization in Child Health and Pediatrics of the Universidade Católica Portuguesa. It aims to analyze and reflect on the acquisition of competencies related to the Nurse Specialist, the Nurse Specialist in Child Health and Pediatrics, and the Master. The promotion of Hope as a Nursing intervention through the therapeutic relationship between the nurse and the child/young person, as well as the respective family, and based on Jean Watson's Theory of Human Care and in complementarity with the Hope promoting mutual aid intervention model of Zaida Charepe. To the scientific evidence on the promotion of hope, a scoping review on the "Ethical issues in the promotion of Hope in parents of children with chronic illness" was conducted. On internment it was possible to follow and understand the complexity of the care provided to children and young people and its impact on the family structure. This learning process provided the Nursing team with a training session in the hope of promoting mutual aid intervention Model, to be given to the Nursing team to be implemented in the service in the future, to help parents through mutual help groups. In the Neonatal Intensive Care Unit, it was possible to monitor and observe the care provided, verifying the impact on the family structure of preterm infants. The learning process led to the creation of communication resources integrated into the baby's diary, promoting the therapeutic dimension of hope in parents. In the Pediatric Emergency Department, it was possible to provide care to children and their families in particularly complex situations. The fragility of families in the face of threats to their children's health allowed them to develop skills in promoting hope with a focus on communicating bad news.
O presente relatório surge no âmbito do Curso de Mestrado em Enfermagem, na área de especialização de Saúde Infantil e Pediátrica da Universidade Católica Portuguesa, e tem como objetivo refletir sobre a aquisição de competências referentes ao Enfermeiro Especialista, ao Enfermeiro Especialista em Saúde Infantil e Pediátrica, e de Mestre. A promoção da esperança foi considerada intervenção de Enfermagem através da relação terapêutica entre o enfermeiro e a criança/jovem, assim como respetiva família, e fundamentada com a Teoria do Cuidado Humano de Jean Watson e em complementaridade com o Modelo de intervenção em ajuda mútua promotor de esperança, de Zaida Charepe. Com o objetivo de mapear a evidência científica sobre a promoção da esperança, foi elaborada uma revisão scoping sobre os “Problemas Éticos na promoção da esperança em pais de crianças com doença crónica”. No internamento foi possível acompanhar e compreender a complexidade dos cuidados prestados às crianças e jovens, e o seu impacto na estrutura familiar. Este processo de aprendizagem proporcionou uma sessão formativa à equipa de Enfermagem sobre o Modelo de intervenção em ajuda mútua promotor de esperança. Na Unidade de Cuidados Intensivos Neonatais, foi possível acompanhar e observar os cuidados prestados, refletindo e analisando as experiências de esperança na perspetiva da estrutura familiar dos bebés prematuros. O processo de aprendizagem proporcionou a criação de recursos comunicacionais integrados no Diário do bebé, promovendo a dimensão terapêutica da esperança nos pais. Na Urgência Pediátrica foi possível prestar cuidados à criança e respetiva família em situações de especial complexidade. A fragilidade das famílias perante a ameaça à saúde dos seus filhos permitiu desenvolver competências na promoção da esperança com enfoque na comunicação de más-notícias.

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Child Criança Enfermagem pediátrica Esperança Hope Pais Parents Pediatric nursing

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