Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A espiritualidade do CEO e a decisão estratégica : o caso da Bial

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203886054.pdf1.59 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A indústria farmacêutica é altamente competitiva, complexa e dinâmica, havendo vários fatores que contribuem para o sucesso das empresas neste ecossistema. O papel da espiritualidade no local de trabalho tem vindo a ser estudado de diversas perspetivas, por um lado aliada a uma gestão informada, racional e eficiente, mas também como ferramenta de competitividade entre organizações. Apesar das descobertas significativas que se têm vindo a fazer, existe uma lacuna na investigação no que toca ao papel da espiritualidade na tomada de decisão estratégica pelos CEOs no mercado farmacêutico. Além disso, ainda é de difícil estandardização o processo através do qual a espiritualidade tem influência na liderança das empresas. Assim, esta dissertação tem como objetivo responder à pergunta de partida “de que forma é que a espiritualidade influencia as decisões estratégicas do CEO?” Para responder a esta questão foi realizado um estudo baseado na empresa Bial, maioritariamente apoiado em dados primários recolhidos numa entrevista semi-estruturada. Esta dissertação conclui que a espiritualidade tem influência na liderança e tomada de decisão. No entanto, não atua como agente exclusivo na avaliação de situações e posterior ação, sendo a sua influência mais significativa no contexto humano das empresas.
The pharmaceutical industry is highly competitive, complex and dynamic, with various factors contributing to the success of companies in this ecosystem. The role of spirituality in the workplace has been studied from various perspectives, on the one hand in conjunction with rational, efficient and informed management, but also as a tool for competitiveness between organizations. Despite the significant discoveries that have been made, there is a gap in research regarding the influence of spirituality on strategic decision-making by CEOs in the pharmaceutical market. In addition, the process through which spirituality influences company leadership is still difficult to standardize. Therefore, this dissertation aims to answer the starting question “how does spirituality influences the strategic decisions of the CEO?”. To answer this question, a study was carried out based on the company Bial, relaying mainly on primary data, collected in a semi-structured interview. This dissertation concludes that spirituality has an influence on leadership and decision-making. However, it does not act as an exclusive agent in the evaluation of situations and subsequent action, and its influence is more significant in the human context of companies.

Description

Keywords

Espiritualidade Decisão estratégica Estudo de caso Indústria farmacêutica Bial Portugal Spirituality Strategic decision makign Case study Pharmaceutical industry

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue