Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Gestão e análise de informação de múltiplas fontes de dados

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202561763.pdf1.47 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O Business Intelligence era tradicionalmente uma especialidade explorada fundamentalmente por profissionais da gestão de dados de TI, matemáticos e estatísticos. A tendência é agora, e cada vez mais, a descentralização do acesso e da análise de dados em toda a organização, havendo cada vez mais empresas a reconhecer o Business Intelligence como uma componente ao serviço da estratégica. Este trabalho visa testar uma abordagem de Business Intelligence no desenvolvimento de um sistema de analytics de auxílio à gestão e análise de informação de múltiplas fontes de dados no meio empresarial. De forma a desenvolver o sistema de analytics, este projeto utilizou como caso de estudo a informação retirada de duas fontes distintas de dados de uma empresa que fabricava e vendia bicicletas, peças e acessórios. O design metodológico da investigação foi suportado pela abordagem CRISP-DM, tradicional na construção de um sistema de analytics que, neste caso, recorreu especialmente ao Power BI. No processo de preparação das duas bases de dados estruturadas foi necessária a utilização das ferramentas SQL Server Management, DAX e Excel. Como recurso de apoio ao Business Intelligence, foi concebida uma dashboard interativa com várias páginas, de forma a simular o potencial de gestão do Power BI nas diversas vertentes da empresa, tendo sido exploradas técnicas descritivas e prescritivas para a análise dos dados. Atendendo às diversas vertentes exploradas, ficou comprovado o grande potencial do Power BI como ferramenta de suporte ao Business Intelligence, quer na perspetiva económica quer na perspetiva analytics.
Business Intelligence was traditionally a specialty explored primarily by professionals in IT data management, mathematicians and statisticians. The trend is now, and increasingly, the decentralization of access and data analysis across the organization, with more and more companies recognizing Business Intelligence as a component at the service of strategy. This work aims to test a Business Intelligence approach in the development of an analytics system to aid the management and analysis of information from multiple data sources in the business environment. In order to develop the analytics system, this project used as a case study the information taken from two different sources of data from a company that manufactured and sold bicycles, parts and accessories. The methodological design of the investigation was supported by the CRISP-DM approach, traditional in the construction of an analytics system that, in this case, resorted especially to Power BI. In the process of preparing the two structured databases, it was necessary to use the tools SQL Server Management, DAX and Excel. As a resource to support Business Intelligence, an interactive dashboard with several pages was designed in order to simulate the management potential of Power BI in the different aspects of the company, and descriptive and prescriptive techniques for data analysis were explored. Attending to the various aspects explored, the great potential of Power BI as a tool to support Business Intelligence was proven, both from an economic perspective and from an analytics perspective.

Description

Keywords

Business Intelligence Power BI Dashboard e CRISP-DM

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue