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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio trata a relação existente entre a comunicação
publicitária e os media sociais, mais concretamente na página de Facebook do Elefante
Azul Portugal, uma rede de centros de lavagem de automóveis. O tema em questão ganha
relevância tendo em conta as características da sociedade actual, cada vez mais focada em
novas formas de publicidade e comportamento do consumidor. O estudo de caso da
presente investigação apresenta um maior nível de interesse, pois remete-nos para um
paralelo entre a comunicação do passado e a comunicação dos dias de hoje. Hoje em dia,
estamos perante uma utilização cada vez mais maior dos medias sociais, o que nos remete
para uma comunicação mais instantânea e em que todos podem participar. Essa realidade
pode contribuir para um esclarecimento quanto à procura que existe da parte das marcas
em relação aos novos meios. Assim, fez-se a seguinte pergunta de partida: “De que forma
pode a comunicação publicitária contribuir para o aumento do número de seguidores na
página de Facebook Elefante Azul Portugal?”.
Para obter informação relevante e esclarecedora, o relatório terá por base uma
componente mais prática – o estudo de caso. Dessa forma, recorreu-se ao uso de
metodologias, como a “investigação-ação”, entrevistas e pesquisa bibliográfica. A
realização do estágio permitiu um contato mais prático e próximo com a marca em
questão, assim como me atribui uma componente mais participante. Assim, assistiu-se a
uma preocupação maior do Elefante Azul Portugal no que se refere à comunicação nos
media sociais transformando, inclusive, a sua abordagem ao consumidor.
Observou-se que comunicar uma rede de centro de lavagens é um verdadeiro
desafio, pois não se cinge unicamente a um produto. No entanto, houve um claro indício de
que a nova forma de comunicar é um bom caminho a seguir, revelando ser preponderante o
investimento da marca nos novos media.
This report focuses in the relationship between advertising communication and social media, specifically on the Facebook page of the Elefante Azul Portugal, a car wash franchise. The topic in question becomes more relevant if we look to the company's existing features, increasingly focused on new forms of advertising and consumer behavior. The case study of this research presents a higher level of interest because it brings us to a parallel between the old way of communication and the new way. This reality can contribute to a clarification on the demand that exists on the part of the oldest brands on the new media. Nowadays, we use social media to communicate and the information circulates faster than ever. Futhermore, the consumer has the power to participate in the communication process. We made the following starting question:”How can the advertising communication contribute to increasing the number of followers on the Facebook page Elefante Azul Portugal?” For relevant and insightful information, the report will be based on a more practical component - the case study. Thus, it resorted to the use of methodologies such as "actionresearch", interviews and literature. The completion of the stage allowed a more practical and closes contact with the brand in question, and gives me more concerned component. Thus, there has been a greater concern Elefante Azul Portugal with regard to communication in Social Media changing, including its approach to the consumer. It was observed that communicate a car wash franchise is a real challenge because it is confined not only to a product. However, there was a clear indication that the new way to communicate is a good way forward, proving to be major investment in the brand new media.
This report focuses in the relationship between advertising communication and social media, specifically on the Facebook page of the Elefante Azul Portugal, a car wash franchise. The topic in question becomes more relevant if we look to the company's existing features, increasingly focused on new forms of advertising and consumer behavior. The case study of this research presents a higher level of interest because it brings us to a parallel between the old way of communication and the new way. This reality can contribute to a clarification on the demand that exists on the part of the oldest brands on the new media. Nowadays, we use social media to communicate and the information circulates faster than ever. Futhermore, the consumer has the power to participate in the communication process. We made the following starting question:”How can the advertising communication contribute to increasing the number of followers on the Facebook page Elefante Azul Portugal?” For relevant and insightful information, the report will be based on a more practical component - the case study. Thus, it resorted to the use of methodologies such as "actionresearch", interviews and literature. The completion of the stage allowed a more practical and closes contact with the brand in question, and gives me more concerned component. Thus, there has been a greater concern Elefante Azul Portugal with regard to communication in Social Media changing, including its approach to the consumer. It was observed that communicate a car wash franchise is a real challenge because it is confined not only to a product. However, there was a clear indication that the new way to communicate is a good way forward, proving to be major investment in the brand new media.
Description
Keywords
Comunicação Publicidade Media social Facebook Communication Advertising Social Media