Repository logo
 
Publication

Perfeita repetição

datacite.subject.fosHumanidades::Artespt_PT
dc.contributor.advisorGomes, José Alberto Sousa
dc.contributor.authorLopes, Miguel Catumbela
dc.date.accessioned2023-11-14T19:33:31Z
dc.date.available2023-11-14T19:33:31Z
dc.date.issued2023-10-25
dc.date.submitted2023-07
dc.description.abstractEste projeto reflete sobre a técnica de sampling, abordando algumas matérias relativas a aspetos éticos, legais, técnicos e artísticos que lhe estão associados, bem como géneros e instrumentos musicais que a caracterizam. Serão abordados os antagonismos entre a inspiração e a apropriação artísticas, bem como as incompatibilidades entre a industrialização da música e a liberdade criativa. Por outro lado, o documento faz um levantamento de alguns marcos históricos do sampling na música, como a sua importância para o movimento Plunderphonics, ou a sua influência na cultura hip-hop, particularmente na música rap. Para além disso, é feita uma análise crítica do álbum Madvillainy, com a técnica de sampling como eixo central de comentário. Por fim, a sustentar toda a base teórica, o projeto é complementado por um álbum musical “Perfeita Repetição”, que dá nome ao mesmo, e que consiste em composições desenvolvidas pelo autor, maioritariamente, com recurso à manipulação de samples.pt_PT
dc.description.abstractThis project reflects on the sampling technique, addressing some issues related to ethical, legal, technical and artistic aspects that are associated with it, as well as musical genres and instruments that characterize it. The antagonisms between artistic inspiration and appropriation will be addressed, as well as the incompatibilities between the industrialization of music and creative freedom. On the other hand, the document surveys some historical milestones of sampling in music, such as its importance for the Plunderphonics movement, or its influence on hip-hop culture, particularly in rap music. Furthermore, a critical analysis of the album Madvilainy is made, with the sampling technique as the central axis of commentary. Finally, to support all the theoretical basis, the project is complemented by a musical album “Perfect Repetition”, which gives the project its name, and consists of compositions developed by the author, mainly, with recourse to the manipulation of samples.pt_PT
dc.identifier.tid203374932pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/43095
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectRecontextualizaçãopt_PT
dc.subjectAmostragempt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectRecontextualisationpt_PT
dc.subjectSamplept_PT
dc.subjectSampling
dc.titlePerfeita repetiçãopt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Som e Imagempt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203374932.pdf
Size:
5.04 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: